Jak na bolavé klouby

Jak na bolavé klouby

Jídlem proti bolesti
Jak na bolavé klouby

Bolest kloubů není jen nemocí stáří. Trpí jí i lidé mladší dvaceti let. Klouby začínají bolet často v důsledku traumatu, fyzické námahy, špatného držení těla, artritidy, revmatismu i z mnoha dalších důvodů. Poradíme vám, jak začít s prevencí, i to, jak bojovat s už rozběhlou nemocí.

Ženy jsou ke kloubním onemocněním náchylnější než muži.

Když vás bolí klouby...

Uvařte si bylinný čaj či odvar z přesličky rolní, kopřivy dvoudomé, květu tužebníku jilmového, květu bezu černého či listů červeného rybízu.
Nevyhýbejte se obkladům z kostivalu lékařského, přesličky rolní, křenu selského či meduňky.
Namažte si klouby švédskými kapkami či měsíčkem lékařským.
Ponořte tělo do koupele s přesličkou.
Denně přijměte 2–4 g omega-3 mastných kyselin (losos, tuňák, pstruh, mandle, lněné semínko). Jezte více zeleniny (brokolice, špenát, dýně apod.).

POTRAVINY PROTI BOLESTEM

VODA Dodržování pitného režimu je na místě, pozitivně se projeví i na vašich kloubech. Voda zásobuje tkáně a orgány tekutinami. Dopravuje důležité látky
do všech orgánů a samozřejmě i do kloubů.

ŠÍPKY Jsou přírodním multivitaminem, který se používá na povzbuzení imunity a pomáhá bojovat proti zánětům. Zabraňují totiž bílým krvinkám dostat se na postižené místo, a tím chrání chrupavku před poškozením.

VÝTAŽEK Z JADER TMAVÉHO HROZNOVÉHO VÍNA Stejně jako šípky patří mezi vynikající antioxidanty a chrání buňky před nebezpečnými volnými radikály. Usnadňuje cirkulaci krve v těle, a tím zlepšuje zásobování pojivových tkání a kloubů látkami.

ANANAS Obsahuje enzym bromelain, který tlumí záněty v těle. Je třeba ho konzumovat čerstvý nebo mražený či pít čerstvě vymačkanou ananasovou šťávu. Konzervovaný nebo jinak tepelně upravený ztrácí na kvalitě.

BANÁN Banány obsahují vitaminy A a C, minerály (fosfor, železo, draslík, hořčík, mangan) a vlákninu. Draslík je důležitý pro správnou činnost svalové hmoty a chrání organismus před škodlivinami. Jeho nedostatek se projevuje bolestmi kloubů. 

EXTRAKT Z KŮRY BOROVIC Skrývá v sobě antioxidační vlastnosti, pokud chceme vysoce kvalitní, získává se z francouzských borovic, s jejichž pomocí se léčí například artritida.

GRANÁTOVÁ JABLKA Jejich šťáva obsahuje látky s protizánětlivými a analgetickými účinky, které snižují množství zánětlivé chemické sloučeniny související s nadprodukcí určitého enzymu. Ten je v normálním množství nezbytný k náhradě chrupavky, ale při jeho nadprodukci se chrupavka naopak odírá. Stačí vypít 2 až 3 lžíce neředěné šťávy denně.

Podpůrné látky

OMEGA-3 Potraviny s vyšším obsahem těchto nenasycených mastných kyselin podporují tvorbu skupiny protizánětlivých látek nazývaných resolviny. Vědci zjistili, že strava bohatá na ryby nejlépe účinkuje proti zánětu v kombinaci s aspirinem. (O jeho užívání se ovšem poraďte s lékařem, jelikož i nízké dávky mohou u některých osob způsobit krvácení do trávicího traktu.)

KYSELINA HYALURONOVÁ Je důležitým polysacharidem a tvoří základ chrupavkové struktury. Při spojení s látkou chondroitin sulfát vznikne pevná a pružná struktura. Čím více této kyseliny máte v těle, tím lépe se hýbete. Získáte ji nejlépe formou doplňků stravy.

BETA-KAROTEN Potraviny s vyšším obsahem antioxidantů deaktivují volné radikály, které mohou vyvolat artrózu i artritidu tím, že sabotují přirozenou regenerační schopnost kloubní chrupavky. V boji proti volným radikálům je důležitý především vitamin C a beta-karoten.

GLUKOSAMIN A CHONDROITIN Glukosamin dodává kloubu potřebné látky k regeneraci a výstavbě kloubní chrupavky i tekutiny. Tuto látku si tělo tvoří samo, ale při náročném sportování se rychleji vstřebává a je třeba sáhnout po vhodném doplňku a hladinu vyrovnat. Chondroitin je také základem chrupavek a pozitivně ovlivňuje množství vody v nich, čímž reguluje jejich elasticitu.

KOŘENÍ Zázvor a kurkuma obsahují kurkumin. Ten potlačuje činnost enzymů a bílkovin podporujících zánětlivé procesy. V hřebíčku je protizánětlivý eugenol. Společně se zázvorem a kurkumou zpomaluje stárnutí chrupavky a kostí. Denně zkonzumujte lžíci rozsekaného čerstvého zázvoru. Hřebíček přidávejte do pokrmů v množství až 1,5 lžičky denně.

JAK NA ZDRAVÉ KLOUBY?

Základem je prevence, dostatek pohybu, zdravá výživa a vhodné doplňky stravy. Pokud chodíte cvičit, dávejte si pozor na správné provedení cviků a jejich střídání. Nezapomínejte na potřebnou denní dávku vitaminů a minerálů.

Sdílet na sociálních sítích:

Mohlo by Vás zajímat