Chrom

Chrom

Chrom

V posledních letech se stává předmětem zájmu mnoha vědců, a to zejména kvůli možným účinkům při redukci hmotnosti. To ale zdaleka není všechno. Co dalšího v našem těle ovlivňuje?

Co je to chrom?

Esenciální stopový prvek, který se nachází všude kolem nás – ve vzduchu, ve vodě i v půdě. Biologické účinky chromu jsou silně závislé na mocenství, ve kterém se dostává do organismu.

Vliv chromu na lidské tělo

Redukuje tělesnou hmotnost
Chrom ovlivňuje metabolismus cukrů a tuků, proto vědci začali sledovat jeho účinky i při redukci tělesné hmotnosti. Na univerzitě v Kentucky např. provedli v roce 1995 studii, ve které byl prasatům přidáván do potravy chrom. Následně se zjistilo, že u nich došlo k výrazné redukci tuku a posílení svalů. Rakouská studie zašla ještě dále. Jedné skupině pacientů vědci předepsali nízkokalorickou dietu, 2. si přidávala do běžné stravy chrom, po dobu 26 týdnů. Lidé ve 2. skupině zaznamenali stejnou redukci váhy jako lidé v první skupině.

Metabolismus cukrů
Chrom zesiluje působení inzulinu, a podporuje tak vstřebávání cukru do buněk. Je tedy důležitým regulačním faktorem při nastavování optimální hladiny krevního cukru. Pomáhá inzulinu fungovat účinněji a tlumí chuť na sladké.

Metabolismus tuků
Některé studie prokazují, že chrom je esenciální pro metabolismus 
lipidů a snížení rizika vzniku aterosklerózy. Zvýšený přívod chromu částečně snižuje hladinu cholesterolu a triacylglycerolů v krevní plazmě a současně se zvyšuje podíl lipoproteinů o vysoké hustotě.

Činnost štítné žlázy

V současné době probíhají studie mechanismu a fyziologického významu interakce chromu s funkcí štítné žlázy. Podle zatím dostupných údajů chrom ovlivňuje působení jódu ve štítné žláze.

Zdroje chromu

ryby
drůbež
luštěniny
obilniny
rýže
melasa
přírodní hnědý cukr
červená řepa
lesní plodiny
mléčné výrobky
kvasnice
pivo

Jak se otestovat?

Neexistuje spolehlivý test, jak zjistit stav zásob chromu v organismu, lze ale využít následujících ukazatelů:
moč
Běžné množství vylučovaného chromu za den se udává do 0,5 µg, což by mělo odpovídat dennímu příjmu potravou zhruba od 10 do 200 µg.
vlasy
Lze využít pouze jako okrajový ukazatel u širšího spektra osob, a to navíc při dlouhodobém sledování.
plazma, sérum a červené krvinky
Plazmové či sérové hodnoty odrážejí příjem trojmocného chromu. Studie naznačují, že koncentrace chromu nižší než normální hodnoty (0,14–0,15 ng.ml^-1 pro sérum a 0,26–0,28 ng. ml^-1 pro plazmu) mohou signalizovat přítomnost chromového deficitu. Koncentrace chromu v červených krvinkách poukazuje na expozici šestimocné formě.

„Na klinice nejčastěji využívám tzv. chuťový test, který je rychlý a efektivní k tomu. Pacient poválí po jazyku několik vteřin pár kapek 1% roztoku chloridu chromitého a pak se pokusí určit chuť, kterou chutnal. Pokud nic necítí, nebo jen slabě, má nedostatek chromu a je třeba ho nutričně doplnit. Pokud je chuť velmi výrazná – nepříjemná, není třeba doplňovat,“
Kateřina Boesenberg, BHSc., naturopatka kliniky Nature Care.

Náš tip:

1. Bioaktivní chrom, 30 µg 150 Kč / 30 tablet, www.pharmanord.cz
2. Chromium Star stojí 350 Kč / 90 tablet, www.starlife.cz
3. Chrom Aktiv stojí 74 Kč / 30 tablet, www.virde.cz

O užívání chromu v potravinových doplňcích se vždy poraďte s lékařem, obzvlášť pokud trpíte cukrovkou. Může pozměnit diabetickou léčbu.

Pozor na šestimocný chrom

Inhalace sloučenin šestimocného chromu, který se využívá ve výrobě a zpracování mnoha průmyslových odvětví, může vést k poškození dýchacích cest (bronchitida), na kůži mohou vznikat ekzémy a tzv. chromové vředy. Je prokázána i rakovina plic. Vzhledem ke škodlivosti chromu jsou v ČR zavedeny limity NPK pro koncentrace jeho sloučenin v pracovním prostředí, a to pro sloučeniny chromu šestimocného na 0,1 mg.m^-3 a pro ostatní sloučeniny chromu na 1,5 mg.m^-3. Šestimocný chrom se absorbuje lépe než trojmocný, jeho krevní hodnoty byly 3–5krát větší.

Vylučování chromu může být zvýšeno až 300krát ve stresových situacích, při sportovní zátěži či při zvýšeném obsahu sacharidů v dietě.

Kolik je dost?

Obsah chromu v lidském těle se odhaduje přibližně na 4 až 6 mg a můžeme ho najít ve všech tkáních těla, nejvíce v ledvinách, játrech, slezině, kostech a svalech. Doporučená denní dávka chromu se pohybuje kolem 100 mikrogramů (0,1 mg), což obsahuje například 100 g para ořechů, nebo 200 g ústřic. Oproti tomu vaječný žloutek obsahuje například jen 6 mikrogramů chromu, 100 g hovězího masa 3 mikrogramy. Již 15 minut po podání lze zaznamenat zvýšení jeho koncentrace v krvi a po dvou hodinách v moči.

Doplňky stravy

Přípravky s obsahem chromu získávají na popularitě především díky některým studiím, které došly k závěru, že 80 % chromu obsaženého ve stravě je tepelným zpracováním zničeno. Podle nich mnoho lidí přijímá méně než 20 % doporučené denní dávky této látky. V prodávaných potravinových doplňcích se nejčastěji vyskytuje forma organické sloučeniny pikolinát chromitý.

Projevy nedostatku

Objevují se bolesti hlavy, podrážděnost, návaly nevolnosti, mravenčení nohou či rukou, deprese, neklid nebo únava, vyšší krevní tlak, vyšší hladina cholesterolu. Dlouhodobý nedostatek chromu zhoršuje schopnost organismu využívat cukr, což vede ke zvýšení jeho množství v krvi, u dětí může docházet ke zpomalování růstu.

Náš tip:

Nízkokalorické sladidlo DiaChrom podporuje snižování cukru a cholesterolu v krvi. Seženete za 170 Kč / 600 tablet v lékárnách.

Zdroj: Při psaní článku bylo mimo jiné čerpáno z práce Martiny Holoubkové Chrom ve výživě člověka, Brno 2010.

Sdílet na sociálních sítích:

Mohlo by Vás zajímat