Dieta podle krevních skupin

Dieta podle krevních skupin

Každý ví, že existují čtyři krevní skupiny, a většina lidí i zná tu vlastní. Ale tento fakt lze zohlednit i ve stravě. Jak taková dieta založená na krevní skupině vypadá?

 

Dietu podle krevních skupin sestavil americký lékař Peter D´Adamo. Její princip vyplývá z tvrzení, že pro tělo je dobré to, na co je z dlouhodobého hlediska zvyklé – tedy i na to, co jedli jeho předci. Pro každou ze čtyř skupin pak podle tohoto klíče existují doporučené a zakázané potraviny. Některé z nich uvádíme v našem přehledu. Potraviny, které v seznamu nenajdete, jsou pro tu konkrétní krevní skupinu neutrální – je tedy možné je v rozumné míře konzumovat.

Vývoj krevních skupin

0


40 000 let před naším letopočtem. Lidé se skupinou 0 žili už před 40 000 lety v Africe. Byli to zdatní lovci, základ jejich potravy tvořilo maso.

A

20 000 let před naším letopočtem
Krevní skupina A se objevila asi před 20 000 lety na Středním východě a v Asii u usedlých zemědělců. V jejich stravě převládala rostlinná strava a obilí.

B

15 000 let před naším letopočtem. To skupina B se poprvé vyskytla před 15 000 až 10 000 lety v oblasti mezi Himálají a Indií. Tito lidé se živili hlavně kefírem a brynzou.

AB

1200 let před naším letopočtem
Krevní skupina AB existuje zhruba 1200 let. Vznikla v době putování národů smísením krevní skupiny A s krevní skupinou B.

Náš tip
Test v klidu domova: Pomocí sterilní lancety získáte vzorek vaší krve. Ten je umístěn do čtyř koleček na testovací kartě a smíchán s kapkou vody. Po několika minutách můžete určit vaši krevní skupinu. Test na zjištění krevní skupiny, MiraTes Czech, 399 Kč, www.lekarna.cz

0 krevní skupina

Lidem s krevní skupinou 0 prospívá intenzivní pohyb a živočišné bílkoviny. Nevhodné jsou naopak mléčné a obilné výrobky. Hlavní příčinou váhového přírůstku bývá lepek a podobně působí i kukuřice. K úbytku váhy dochází téměř okamžitě po omezení konzumace obilnin a luštěnin.

Co přidat
Libové hovězí, jehněčí, krůtí, kuřecí maso
Mořské produkty (tresky, sledě, makrely)
Sójové mléko a sójový sýr, tofu
Listová zelenina
Olej z oliv či lněného semínka
Dýňová semínka, vlašské ořechy
Mořské řasy
Blumy, švestky a fíky

Co vynechat
Cereálie
Luštěniny (především čočku)
Mléčné výrobky
Vejce
Pečivo
Těstoviny
Kečup
Nakládané potraviny
Pomeranče, mandarinky, grapefruity
Jahody a ostružiny
Kokosové ořechy
Káva

A krevní skupina

Osobám s krevní skupinou A nejvíce vyhovuje vegetariánská strava. Pokud konzumují maso, neměly by tak činit společně s přílohou. A kvůli nízké kyselosti žaludku, která znesnadňuje trávení, je vhodné sousta pečlivě žvýkat.

Co přidat
Čočka
Tempeh, tofu
Sójové boby, sójové mléko a sýr
Vlašské ořechy, arašídy
Lněná a dýňová semínka
Zázvor
Mrkev a celer i šťávy z nich
Česnek, cibule, pórek
Artyčoky, brokolice, kapusta
Dýně, pastiňák
Špenát
Brusinky, ostružiny
Švestky a meruňky (i sušené)
Limety, grapefruity, citrony
Zelený čaj, káva, červené víno

Co vynechat
Pšeničné produkty
Jiné než bílé maso a ryby
Kravské mléko a produkty z něj
Humr, uzený losos, mušle, kaviár, sledě
Para ořechy, kešu, pistácie
Brambory
Zelí (všechny druhy)
Kapary
Rajčata, papriky
Černé olivy
Lilek
Shitake
Pomeranče a mandarinky
Banány
Papája a mango
Kečup, majonéza, ocet, chilli, pepř
Coca-cola, černý čaj
Sycené minerálky
Pivo, likéry a destiláty

B krevní skupina

Krevní skupinu B mají „všežravci“ vyznačující se silným imunitním systémem. Jídelníček by měl být vyrovnaný.

Co přidat
Rýže Natural
Oves, špalda
Rýžový chléb
Králík, jehněčí, skopové
Zvěřina
Losos, treska, platýs, halibut, štika
Tvaroh, kefír
Kravské jogurty
Kozí mléko a sýry
Cottage, feta, mozarella, ricotta
Zelí, mrkev, petržel
Květák, brokolice, kapusta
Houby shitake
Paprika
Zázvor
Švestky
Hroznové víno
Papája, ananas
Kari
Olivový olej
zelený čaj

Co vynechat
Pšeničné a žitné pečivo
Kuskus a amarant
Kukuřice a popcorn
Pohanka
Kuře, slepice, kachna, husa
Vepřové, slanina
Ústřice, mušle, garnáty
Křepelčí vejce
Zmrzlina
Kešu, pinie, pistácie
Arašídy a arašídové máslo
Mák
Lískové ořechy
Dýňová a slunečnicová semena
Sójové produkty
Čočka
Olivy
Rajčata
Artyčoky
Dýně
Avokádo, granátové jablko
Skořice
Nové koření
Černý čaj, coca-cola, soda

AB krevní skupina

Tato krevní skupina je poměrně vzácná, má ji jen několik procent populace. Trávicí profil je podobný tomu u skupiny A, ale se skupinou B sdílí preferenci masa. Je ale vhodné, aby pokud možno čerpala proteiny z jiného než červeného masa.

Co přidat
Pšeničný, žitný i rýžový chléb
Krůtí maso
Makrela, losos, treska, okoun
Arašídy, arašídové máslo
Vlašské ořechy, kaštany
Sójové boby, tofu, tempeh
Kari
Třešně, fíky, hroznové víno
Grepy, kiwi, ananas
Švestky, ostružiny
Meloun

Co vynechat
Kofein a alkohol
Kukuřice (včetně popcornu)
Výrobky z pohanky
Slanina, vepřové
Kachna, kuře, slepice, husa
Telecí, srnčí, hovězí
Ústřice, garnát, mušle
Pstruh
Zmrzlina
Máslo a podmáslí
Plnotučné mléko
Parmazán, camembert
Černé olivy, artyčoky
Banány, pomeranče, avokádo
Granátové jablko
Aloe
Mák, sezamová semínka
Semena dýně a slunečnice
Lískové ořechy
Kečup, ocet, pepř

Otec zakladatel

S nápadem stravovat se v závislosti na krevní skupině přišel v roce 1996 lékař Peter D‘Adamo, který publikoval knihu Eat Right 4 Your Type. Jeho teorie vyšla z předpokladu, že geny určující krevní skupinu hrají roli i v tom, jak se projevují ostatní proteiny v našem těle, a tedy jak jsme schopni strávit tu kterou potravinu. www.dadamo.cz

Názory odborníků

„Krevní skupina nijak nesouvisí s obezitou a teorie, že pro každou krevní skupinu je potřeba jiná strava, je nesmyslná. V některých případech může být dodržování této diety škodlivé (např. u krevní skupiny 0 to je příliš vysoký příjem živočišných tuků z masa a nízký příjem mléčných výrobků, což je spojeno s nedostatečným příjmem tolik potřebného vápníku). Pokud tedy chcete hubnout a být zdraví, zaměřte svou pozornost na vyváženou stravu, dbejte na pestrost a věnujte se pohybu.“ PhDr. Karolína Hlavatá, dietoložka Endokrinologického ústavu v Praze, odborný garant edukačního projektu Žij zdravě

„Systém krevních skupin je daleko složitější než jen AB0. Lidé se sice dožadují individuálního přístupu vědy, ale tohle je pseudověda.“ Michael Greger,
MD, praktický lékař specializující se na klinickou výživu a zakladatel serveru Nutritionfacts.org

„Jde o naprostý nesmysl bez prokazatelného efektu.“ Prof. MUDr. Štěpán Svačina, DrSc., přednosta III. interní kliniky – Kliniky endokrinologie a metabolismu 1. LF UK a VFN

„Neexistuje žádný vědecký důkaz, že by dieta založená na krevní skupině byla při hubnutí efektivnější nebo prospěšnější než jakákoli jiná.“ Katherine Zeratsky, R.D., L.D., dietetička Mayo Clinic

„S touto metodou jsme dosáhli úžasného 80% úspěchu. Škála potravin je totiž dnes opravdu široká a dostupná. Místo toho, aby osoba s krevní skupinou A jedla maso, může čerpat proteiny ze sóji a vápník ze zelí... Dosáhne štíhlejší postavy bez úbytku svalové hmoty a celkové revitalizace organismu.“ Dr. Alain Exposito, psychosomatik, autor knihy Aliments Bénéfiques: Nutrition Et Groupes Sanguins (2004, nakl. Chiron)

Sdílet na sociálních sítích:

Mohlo by Vás zajímat