Mýty a fakta - Cholesterol

Sebrali jsme fakta z nejnovějších výzkumů týkajících se toho nejdůležitějšího, co máme – tedy lidského srdce –, a porovnali je s dlouhodobě tradovanými mýty. Čím dříve se je dozvíte, tím lépe pro vás.

cholesterol mýtyCholesterol zná snad úplně každý. Většina lidí o něm však ví pouze to, že lidskému tělu škodí a že je potřeba udržovat jeho hladinu na co nejnižší úrovni. Ti fundovanější rovněž vědí, že existuje cosi jako „zlý“ LDL cholesterol a „hodný“ HDL cholesterol, že tohoto obecného nepřítele načerpají z tučného masa nebo vajec a že se přebytek cholesterolu v těle nijak zvlášť neprojevuje. Jenže: co když to už neplatí? Věda a výzkum jdou neustále vpřed, takže je téměř jisté, že se posouvají i některé důležité „pravdy“. A ty, které se týkají cholesterolu, skutečně důležité jsou. Co vám tedy opravdu prospívá a škodí?

MÝTUS 1 - nízká hladina cholesterolu = známka zdraví

Pravda:  Ačkoliv se nízká hladina LDL (zlého) cholesterolu obvykle považuje za známku dobrého zdraví, nová studie ukázala, že lidé, kteří onemocněli rakovinou, často měli hladinu LDL cholesterolu v letech před oznámením nepříjemné diagnózy nižší než ti, kteří rakovinu nedostali. „Nikoho ani ve snu nenapadlo, že by léčba, která si klade za cíl snížit vysokou hladinu zlého cholesterolu, mohla škodit, nebo dokonce zvyšovat riziko vzniku rakoviny,“ vysvětluje lékař.

MÝTUS 2 - mám-li zvýšený cholesterol, nepoznám to

Pravda:  Některým lidem, kteří mají vysokou hladinu cholesterolu, se na kůži tvoří žlutočervené skvrnky, takzvané xantomy. Mohou se objevit třeba na očním víčku, rukách nebo kloubech, především u starších lidí, pacientů s cukrovkou nebo osob, které mají ke xantomům dědičnou predispozici.

MÝTUS 3 - Když mám vysokou hladinu LDL cholesterolu, nejspíš dostanu infarkt

Pravda: Téměř 75 % pacientů, kteří prodělali srdeční infarkt, měli hladinu zlého cholesterolu v mezích doporučovaných hodnot, zjistila americká studie zkoumající 136 000 osob. Výzkumníci zároveň oznámili, že pacienti s infarktem měli v letech před tímto onemocněním nižší hladiny hodného cholesterolu. „Nízká koncentrace hodného HDL cholesterolu je samostatným nezávislým rizikovým faktorem vzniku kardiovaskulárního onemocnění. Zvýšením HDL cholesterolu se toto riziko redukuje,“ vysvětluje Pavol Brunclík.

MÝTUS 4 - Vejce ucpávají tepny

Pravda:  „Vejce skutečně obsahují spoustu cholesterolu, velkou část z toho ale tvoří hodný HDL cholesterol. Žloutek má navíc v sobě až 10 % lecitinu a pomáhá hladinu cholesterolu regulovat. Navíc má blahodárný vliv na paměť, nervovou soustavu a imunitu a podporuje přeměnu tuků na energii, což oceníte při hubnutí,“ komentuje Pavol Brunclík. Jinými slovy – vědci potvrdili, že jedno až dvě vejce denně zdravému srdci neškodí.

cholesterol mýty a fakta

MÝTUS 5 - Triglyceridy způsobují srdeční onemocnění

Pravda: Triglyceridy neboli tuky vyskytující se v krvi cévní stěnu nenapadají, ale způsobují jiný problém: syndrom inzulinové rezistence, který stojí až za 70 % infarktů. Inzulinová rezistence vyjadřuje stav, kdy orgány a tkáně lidského těla nereagují na vyprodukovaný inzulin, a tak ho tělo začne vyrábět v nadměrném množství. Inzulinová rezistence je také základním podkladem pro vznik metabolického syndromu, jakéhosi souboru rizikových faktorů, které často vedou k rozvoji cukrovky 2. typu, ateroskleróze, infarktu nebo mrtvici. Metabolický syndrom se častěji týká žen, které mají typ postavy „jablko“, tedy kterým se tuk ukládá převážně v oblasti břicha.

MÝTUS 6 - Cholesterol obsahuje jen maso a mléčné výrobky

Pravda:  Cholesterol se vytváří ve zvířecích játrech, a proto se primárně nachází pouze v mase, mléce a mléčných výrobcích nebo ve vejcích. „Kromě toho se cholesterol vyskytuje například i v ořechách (kokosových nebo burských) nebo třeba dortech s krémovými náplněmi,“ upřesňuje Pavol Brunclík. Ostatní výrobky se mohou tvářit (a mohou to i myslet upřímně), že žádný cholesterol neobsahují, nicméně to ještě zdaleka neznamená, že vašim cholesterolovým hladinám prospívají.

cholesterol pravdaMÝTUS 7 - Štíhlí lidé mají cholesterol v pořádku

Pravda:  Britská studie publikovaná v International Journal of Obesity zjistila, že štíhlí lidé, kteří pravidelně cvičí, mají nižší hladinu zlého cholesterolu než štíhlé osoby, které sportu zrovna neholdují. „Pohyb pomáhá udržet srdce zdravé, protože snižuje krevní tlak, zvyšuje hladinu HDL cholesterolu a snižuje hladinu LDL cholesterolu,“ říká Pavol Brunclík. Nejlepší cestou k udržení vysoké hladiny hodného cholesterolu a snížení zlého je kardio cvičení, např. běh. Štíhlost sama o sobě navíc není zárukou dobré hladiny cholesterolu, zjistili nedávno vědci. Může za to gen, který některým lidem „zařizuje“, že jsou štíhlí, ačkoliv nesportují a nedrží dietu. Tento gen, označený IRS1, je spojován s vyšší hladinou cholesterolu a cukru v krvi, protože způsobuje, že se tuk neukládá do podkoží, ale k orgánům nebo přímo do nich. Řešení? Sport a zdravá strava.

Jak se chránit?

Přibližně každé tři roky si nechte změřit hladinu cholesterolu. Do 5,00 mmol/l je vše v pořádku, do 6,5 mmol/l je hladina považována za zvýšenou (v tomto okamžiku byste měli poupravit svůj životní styl) a nad 6,5 mmol/l už byste měli být v péči lékaře. Jezte méně živočišných tuků, mezi které patří tučné vepřové a hovězí maso, máslo, sádlo, uzeniny nebo tučné mléčné výrobky, a nahraďte je zdravějšími rostlinnými oleji a kvalitními rostlinnými tuky, které obsahují velký podíl srdci prospívajících omega-6 a omega-3 mastných kyselin. Hladině cholesterolu prospějí i celozrnné výrobky, ovoce a zelenina.

odborné názory cholesterolOdborné názory

O odborné názory se s námi podělil kvalifikovaný profesionál z oboru aplikované kardiologie MUDr. Pavol Brunclík.

„Američtí vědci však před několika lety zveřejnili údaje, ze kterých vyšlo najevo, že u úspěšně léčených pacientů s nízkým LDL cholesterolem rostou případy rakoviny. Tato studie rovněž označila za nepravděpodobné, že by za zvýšeným rizikem vzniku rakoviny stály statiny, tedy léky, kterými se zvýšená hladina cholesterolu léčí. Momentálně se předpokládá, že může existovat nějaký doposud neznámý mechanismus ovlivňující souběžně rakovinu i nízký LDL cholesterol.“

„Spousta mražených a smažených potravin obsahuje transmastné kyseliny, které jsou společně s nasycenými tuky hlavními viníky vysoké hladiny cholesterolu. Věnujte proto zvýšenou pozornost celkovému složení potravin, které kupujete.“

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: cholesterol, cholesterol mýty

NYCE 1140x100 2