Zdravé srdce

Informace o tom, že onemocnění srdce a cév vedou žebříček nejčastějších příčin úmrtí v západním světě, není žádnou novinkou. U nás je to kolem 60 % všech úmrtí. Dobrá zpráva je, že nikdy není pozdě zahájit radikální program prevence a léčby, který dokáže efektivně snížit riziko onemocnění. Na co se zaměřit?

tipy pro zdravé srdceV ČR podlehne následkům onemocnění srdce kolem 60 % všech pacientů.
V posledních deseti letech bylo odhaleno více než 400 dalších rizikových faktorů. Mnoho z nich lékaři neuznávají ani neměří, což znemožňuje zjistit skutečnou míru rizika pacienta a přijmout opatření k prevenci onemocnění srdce. Velkou roli hraje genetická zátěž, špatné stravování, zhoršené životní prostředí a nedostatek cvičení.

Hrozí i vám?

Za 5 hlavních rizikových faktorů onemocnění srdce se považuje:

  • hypertenze (vysoký krevní tlak)
  • diabetes mellitus (včetně jakéhokoliv zvýšení hladiny krevního cukru, inzulinové rezistence a metabolického syndromu)
  • dyslipidémie (vysoká hladina cholesterolu nebo zvýšení lipidů v plazmě)
  • obezita (zejména viscerální typ, kdy se tuk ukládá v oblasti břicha)
  • kouření

začněte...
Výhodou je mít k dispozici vyhodnocení vašich rizikových faktorů v co nejranějším věku: na základě toho je možné zahájit vhodnou životosprávu k prevenci a léčbě. Pamatujte si, že nikdy není pozdě. V mnoha případech se stav cév začne do několika měsíců zlepšovat.

Nejnovější přístupy k léčbě kombinují

  • Úbytek váhy, redukci viscerálního a celkového tělesného tuku
  • Zvýšení aktivní svalové hmoty prostřednictvím optimálního aerobního a odporového cvičení
  • Využití vhodného složení stravy a výživových doplňků

JE TO VE VAŠICH RUKOU

Vědci z Center pro kontrolu chorob v USA analyzovali údaje 45 000 pacientů za období více než 22 let. Výsledkem tohoto výzkumu, zveřejněného v prestižním Journal of the American Medical Association, je ohromující zpráva: přizpůsobením sedmi kontrolovatelných zdravotních faktorů snížíte své riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění o neuvěřitelných 76 %.

Pacienti účastnící se výzkumu byli bodováni v každé ze sedmi oblastí zdraví:

  • nekouření
  • fyzická aktivita
  • zdravá váha
  • přiměřená hladina cholesterolu
  • krevní tlak
  • krevní glukóza
  • hemoglobin A1c

Pozor, tento velmi důležitý test může ukázat, zda trpíte metabolickým syndromem, který pokud není léčen, může vést k život ohrožujícímu poškození srdce, cév a orgánů.
Vědci zjistili, že korekce pouhých dvou z těchto faktorů vede k významnému 27% snížení rizika úmrtí na kardiovaskulární onemocnění v následujících 14 letech. S korekcí dalších faktorů riziko nadále klesá. Pacienti splňující optimálně 6 a více zdravotních faktorů vykázali 76% snížení rizika úmrtí na kardiovaskulární onemocnění, a dokonce i 51% snížení rizika předčasného úmrtí obecně.. Pouhé nekouření, fyzická aktivita a zdravá strava může pomoci s korekcí mnoha z těchto faktorů, vliv ale mají i nutraceutika:

  • Na hemoglobin A1c a krevní glukózu lze působit chromem, kyselinou alfa-lipoovou a d-chiro-inositolem.
  • Zdravý krevní tlak podporuje glycinát hořčíku, koenzym Q10 a resveratrol.
  • Cholesterol ovlivňuje pantethin (známý také jako koenzym B5) a extrakt ze zeleného čaje.

DOPORUČENÝ PROGRAM ZDRAVÉHO SRDCE

1. Jezte 10 porcí čerstvé biozeleniny a ovoce denně

(6 porcí zeleniny a 4 porce ovoce) se spoustou vysoce kvalitní bílkoviny – například v rybách, bio kuřecím a krůtím mase a nízkotučné zvěřině. Snižte příjem soli na méně než 2000 mg denně, zvyšte příjem draslíku na 5000 mg denně a hořčíku na 1000 mg denně.

2. Cvičte 60 minut nejméně 4x týdně

20 minut aerobního cvičení a 40 minut odporového cvičení (s cvičebními gumami) nebo posilování.

3. Udržujte si optimální  váhu a objem tělesného tuku (u mužů méně než 16 % a u žen méně než 22 %). Zaměřte se na zdravý obvod pasu.

4. Spěte 8 hodin denně, omezte stres, úzkost a depresi.

Snažte se meditovat a zaměřit se na duchovní život.

5. Vyhněte se cigaretám i veškerým tabákovým výrobkům, minimalizujte příjem alkoholu, hlídejte svůj krevní tlak a udržujte hladiny cholesterolu a krevního cukru na normální úrovni.

6. Užívejte nutraceutika

Ke zlepšení zdraví srdce i cév a zvyšte příjem živin příznivých pro srdce: koenzym Q10, omega-3 mastné kyseliny, hořčík, draslík, vitaminy B, vitamin C, D, E a K, aminokyseliny jako taurin a karnitin, kyselina lipoová, extrakt ze zeleného čaje (EGCG), trans-resveratrol, acetyl L-karnitin, quercetin, lutein, lykopen, krilový olej, glutathion a selen.

Infarkt jako takový nemusí být smrtelný, ale poškozený srdeční sval může později vést k městnavému selhání srdce. To je podle American Heart Association jeden z důvodů, proč 19 % mužů a 26 % žen nad 45 let do jednoho roku od svého prvního infarktu zemře.

Jak přežít infarkt?

Při infarktu myokardu dojde ucpáním některé z věnčitých tepen k přerušení toku krve do srdce. Srdeční sval tak není okysličován, dochází k jeho nevratnému poškození a odumírání. Prvních několik hodin po infarktu je nejzásadnějších. Pamatujte si proto, že při infarktu jde o minuty!  Nejtypičtějším symptomem infarktu je bolest na hrudi. Ta může zasahovat i do paží, ramen, krku, zubů, čelisti nebo zad. Může se vyskytnout také pocit úzkosti, kašel, závrať, dýchavičnost a nevolnost. Je možné, že symptomy odejdou a zase se vrátí, a je dokonce možné, že bolest na hrudi přítomná nebude, a to zvlášť pokud jste žena nebo máte diabetes. Mohou se vyskytnout také neobvyklé symptomy jako slabost nebo únava, a někdy je dokonce infarkt „tichý“, bez symptomů.  Sanitku volejte ihned a při čekání na ni žvýkejte aspirin.  Kyselina acetylsalicylová totiž pomáhá rozpouštět krevní sraženiny, a tak může účinně působit jako první pomoc.

Sex po infarktu

Podle American Heart Association obvykle není u lidí po infarktu důvod vyhýbat se sexu. U pacientů ve stabilním stavu bez komplikací  lze sexuální aktivitu opětovně zahájit již týden po příhodě; u těch, kteří podstoupili operaci většího rozsahu, se doporučuje počkat 6 až 8 týdnů.  Nedávná studie u téměř 2000 pacientů po infarktu ukázala, že úmrtnost se nelišila u těch, kteří začali být sexuálně aktivní do měsíce od příhody, ve srovnání s těmi, kteří se sexu zdrželi. Odmítání sexu po propuštění z nemocnice souvisí s nedostatečnou informovaností a nepřiměřenými obavami. Asi polovina účastníků studie, kteří byli dříve sexuálně aktivní, uvedla rok od propuštění sníženou sexuální aktivitu, přičemž asi 1 z 10 lidí se v té době zdrželi sexu úplně. Před obnovením sexuální aktivity se nicméně doporučuje zátěžové vyšetření.
Zdroj: U.S. National Library of Medicine. Heart Attack. Myocardial infarction

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: jak na zdravé srdce, zdravé srdce, infarkt, tipy pro zdravé srdce

NYCE 1140x100 2