PRAVDA, NEBO MÝTUS? POMŮŽE VÁM SNÍDANĚ ZHUBNOUT?

Snídej jako král, obědvej jako princ a večeř jako žebrák. Také vám babička dala tuhle radu? A co je na tom pravdy? Podle odborníků ranní jídlo startuje metabolismus. Zhubnete tedy, když budete snídat? A naopak, přiberete, když nebudete? Víme, co je pravda a co mýtus.

snídaně zrychluje metabolismusZrychluje snídaně metabolismus? ANO

Vaše tělo potřebuje pro všechno, co dělá, energii. A to i pro jídlo, které musí nějakou dobu nechat v žaludku, pak ho transportovat do tenkého střeva, odtud absorbovat živiny do krve a nakonec ho strávit. Z technického hlediska se toto nazývá „dietou indukovaná termogeneze“. Toto, a k tomu bazální metabolismus a fyzická aktivita, určuje, kolik kalorií můžete přijmout. Když spálíte kalorií víc, než přijmete, budete hubnout.
Tím, že snídáte, aktivujete proces termogeneze, čímž ve výsledku stimulujete svůj metabolismus. Navíc studie ukázaly, že jídlo v dopoledních hodinách urychluje metabolismus víc než stejné jídlo, které si dáte večer. Ovšem tolik se neradujte, nejde o žádné závratné zlepšení metabolismu. Urychlí ho jen asi o 15 procent.

Když vynechám snídani, přijmu nakonec víc kalorií? NE

Ptáte se, jestli bude váš celkový denní příjem kalorií vyšší, pokud vynecháte snídani? Nebojte, newyorští vědci zjistili, že to nehraje roli. Pokud si večer spočítáte snědené kalorie, budou stejné, ať jste snídali, nebo ne. Jediné, co vám při vynechání ranního jídla opravdu hrozí, je obrovský oběd. V poledne už totiž pravděpodobně budete vyhladovělí.

Budu mít menší hlad, když se nenasnídám? NE

Všimli jste si, že když si ráno dopřejete snídani, máte už po pár hodinách velký hlad, zatímco když zůstanete bez jídla, vydrží vám pocit sytosti klidně až do odpoledne? Faktem je, že tělo si zvykne na všechno. Žaludek je elastický orgán. Prázdný má objem jen asi 50 ml, ale s jídlem se může rozšířit klidně i na dva litry. Pokud jíte pravidelně velké porce, žaludek si na hodně jídla zvykne a pak budete mít hlad rychleji. Pokud ale jíte poslední jídlo až v noci a pak nesnídáte, je žaludek pravděpodobně malý a trvá déle, než hlad pocítíte. Neznamená to ale, že pokud se jednou najíte víc, automaticky přiberete.

Hormon hladu! NE

hormon hladuVěděli jste, že za hlad po ránu je zodpovědný hormon ghrelin? Je známý také jako hormon hladu, protože upravuje právě pocity hladu a plnosti. Studie prokázaly, že jeho hladina v krvi je obzvláště vysoká dopoledne.

Budu mít kvůli vynechávání snídaně sklon k tloustnutí? NE

Řada studií ukázala na spojitost vyšší hmotnosti a nárůstu tukové hmoty s vynecháváním prvního ranního jídla. Ovšem neznamená to, že když budete jíst poprvé až později, obratem přiberete. Obecně se ale soudí, že lidé, kteří snídají, žijí celkově zdravěji. Také neplatí, že kdo snídá, nebude obézní.

Na co nezapomínejte:

  • Není snídaně jako snídaně. Je rozdíl, jestli si dáte slazené čokoládové müsli, nebo ovesné vločky s nízkotučným jogurtem a s ovocem.
  • Pokud během dne vynecháte jedno z hlavních jídel, mohou vám chybět makro- či mikronutrienty, které vaše tělo potřebuje (sacharidy, bílkoviny, tuky, vitaminy atd.).
  • Jídlo v dopoledních hodinách může mít pozitivní vliv na cukr v krvi. Snídaně by navíc měla u diabetiků přispět ke snížení hladiny cukru v krvi po jídle.
  • Ranní běh s prázdným žaludkem vám usnadní hubnutí. Pokud chcete zlepšit svůj sportovní výkon nebo vybudovat svalovou hmotu, je naopak vhodné si doplnit energii ještě před cvičením.

Opravdu je tedy kvůli hubnutí potřeba snídat? ANO

Odpověď je ano i ne. Existuje řada důvodů pro i proti. Bez ohledu na to, jestli se pro snídani rozhodnete, nebo ne, nejdůležitější je poslouchat vlastní tělo. Pokud váš žaludek protestuje a ozývá se hned po probuzení, dodejte mu jídlo, které potřebuje. Ale pokud naopak nemáte na nic chuť, do jídla se nenuťte.

Tags: hubnutí, zdravý životní styl, pravidla zdravého života, snídaně, snídaně zrychluje metabolismus, proč je snídaně důležitá, proč je důležité snídat, pravda snídaně, mýtus snídaně, mýty snídaně

NYCE 1140x100 2