PROČ DIETY NEFUNGUJÍ?

„Miliony lidí kvůli své nadváze a obezitě neustále zkoušejí nejrůznější diety nebo léčby. U většiny z nich se však snaha míjí účinkem, problém se vrací a mnohdy i zhoršuje,“ říká Dr. Sergej A. Dzugan, M.D., PhD. Zapomínají totiž na vliv hormonů na tělo.

„Snad nejčastější otázka, kterou dostávám v posledních dvaceti letech, je: ‚Jak mám zhubnout?‘ V latině znamená dieta způsob života, a to nemáme na mysli jen nahodilý systém toho, co jíst či nejíst. Když se mě lidé ptají, jak moc a jak často jíst a pít, nejdříve se jim snažím vysvětlit význam slova dieta. Přestože nadváha či obezita jsou jasným důkazem špatného zdraví, pouhé hubnutí přebytečných kilogramů není ta nejlepší cesta,“ říká doktor Dzugan.
Celkový životní styl je pro udržení tělesné hmotnosti nejdůležitější. Jakýkoliv jiný způsob hubnutí je rovnou předurčen k neúspěchu, dokonce hrozí, že to tělo odnese i mnohem hůř. „Řečeno bez obalu, současná dieta je lhostejná k tomu, jak naše tělo funguje,“ dodává.

Naše chytré tělo

Podle doktora Dzugana je naše tělo velmi chytrý samoregulační mechanismus. „Samo ví, kolik toho musíme sníst a vypít, když je třeba doplnit kyslík, živiny a vodu pro buněčný růst. Pokud budeme jíst méně potravin, než kolik potřebujeme, tělo si bude dělat zásoby. Regulační mechanismus se zapne a bude vyslán do mozku první signál – hlad.“

A co se vlastně s tělem stane, když začneme s dietou? „Především bude ztrácet vodu a svalovou hmotu, čímž se metabolismus začne zpomalovat a přestane se ukládat tuk. Po hubnutí a obnovení běžného stravovacího režimu velmi rychlým tempem opět nabydete tukovou hmotu, ne však svaly, o které jste během diety přišli. Tělo si vytvoří tukovou ‚rezervu‘ pro případné budoucí hladovění či snížení příjmu potřebných živin. Jinými slovy, naše tělo nerozezná rozdíl mezi hladověním a dietou (umělým hladověním) a reaguje podobným způsobem. Během diety zpomaluje metabolismus, po ukončení diety obnovuje ukládání tuků v těle,“ popisuje Dzugan.

nemůžu zhubnoutDeprese kvůli hormonům

Nejhorším vedlejším účinkem hormonální nerovnováhy je podle Dzugana deprese. „Obezita a deprese jdou ruku v ruce a vzájemně posiluje jedna druhou. Deprese pacienta zbavuje jakékoli motivace k hubnutí. Depresivní jedinci postrádají energii na cvičení nebo ztrácejí chuť ke zdravému jídelníčku. Ani polykání Prozacu není tím správným řešením depresí, protože do značné míry způsobuje nedostatek hormonální hladiny. Jakmile jsou pacientovy hormony vyváženy, pocity úzkosti, beznaděje a deprese do značné míry zmizí.“ Jak Dzugan sám tvrdí, některé diety (například nízkosacharidová s vysokým obsahem bílkovin, nízkobílkovinová s vysokým obsahem sacharidů či nízkokalorická dieta s nízkým obsahem sacharidů) ukázaly, že by mohly mít vliv na syntézu a metabolismus tryptofanu, serotoninu, noradrenalinu, dopaminu a jeho metabolitu. „Abnormalita v neurotransmiterech souvisejících s metabolismem může vést k psychickým poruchám.“
Na rozdíl od jiných diet, které díky „oblbnutí“ těla dočasně sníží váhu, program podle Dzugana skutečně přeprogramuje buňky v těle, stejně jako mozek. „Výsledkem je, že tělo bude fungovat v mladistvé hormonální hladině. Mozek a buňky budou reagovat na potraviny odlišně a živiny použijí na energii, ne pro ukládání tuků. Obvykle lidé po dosažení 35 let přibývají na váze, protože hormony podstoupí změnu stárnutí. V této době začíná frustrující boj s přibýváním na váze.“

Hormony a věk

Přibírání v určitých partiích těla, což je právě důsledkem rychlé diety, je způsobené specifickými hormonálními nedostatky. „U žen s vyšší hladinou estrogenu se tuk nejvíce ukládá kolem hýždí a stehen. U mužů, kteří trpí nedostatkem testosteronu, se bude tuk hromadit hlavně v břiše, i když budou jíst málo sacharidů a třikrát denně cvičit. V podstatě lze říci, že většinu diet lze optimálně sestavit pouze po hormonální obnově, protože hormony řídí naše tělo, aby bylo mladé a zdravé. Jak stárneme, hormonální hladiny se začnou měnit a výsledkem je, že se cítíme unavení, ztrácíme zájmy a přibýváme na váze. To má za následek i rychlejší stárnutí. Věk ovšem není stoprocentní marker pro hormonální nerovnováhu. I v 18 letech může mít člověk nadměrné množství tuku, což pak může způsobit nebezpečně nízkou hladinu hormonů v těle. Jakmile je vše v normě, pomalu se navrátí optimální hmotnost, přibude energie a úbytek na váze bude trvalý,“ upřesňuje doktor Dzugan.

Obnovení hormonální rovnováhy může napomoci nejen hubnutí, ale také dlouhověkosti. Kromě snížení rizika diabetu, onemocnění srdce a rakoviny, které se často objevují jako důsledek nadměrné hmotnosti, vede hormonální obnova rychle ke zdravé hladině cholesterolu, snížení cukru v krvi, vyšší úrovni energie či snížení deprese a emocionálního stresu. „Náš program je založený na vědeckém výzkumu a letitých znalostech. Je to více než jen hubnoucí program. Jde o program pro celkové omlazení těla, šanci vrátit čas a snížit riziko vzniku degenerativních onemocnění.“

Co prozradí krev?

Jak tedy dietní program funguje? „Prvním krokem ke změně vašeho života a zdraví je jednoduchý krevní test, který obsahuje lipidový profil; pregnenolon, sulfát DHEA, celkový a volný testosteron, estrogen, progesteron, kortizol, serotonin a panel štítné žlázy.“ To vše je třeba provést, aby se určil celkový hormonální obraz. „Tento rozbor se může provést v ordinaci lékaře nebo v laboratořích, kde se odebírá krev a výsledky se posílají zpět k vám. V tomto okamžiku je vidět, v jaké hladině hormony jsou a co je třeba doplnit. Množství a načasování specifických vitaminů a minerálů je zásadní pro úspěšný celoživotní program vašeho zdraví a optimální hmotnosti. Vše je dobré konzultovat s odborným lékařem. Mějte na paměti, že stravovací návyky pomáhají sladit hormonální suplementaci. S tímto na paměti můžete začít terapii pro regeneraci hladiny hormonů,“ vysvětluje doktor.

KDY? V ideálním případě v období mezi 19. až 23. rokem, smysl to však má i ve věku 30, 40 či 50 let.
KDE A ZA KOLIK? Tento proces může být proveden na klinice, v ordinaci nebo v místech, kde se odebírá krev. Výsledky jsou většinou známy během 7–14 dnů. Aura Medical Clinic, Koněvova 31, P3, www.auraclinic.cz, od 4 000 Kč / vstupní vyšetření BHRM (bioidentická hormonální regenerační medicína).
Koncept léčebného programu je založen na celoživotní práci profesora Sergeye A. Dzugana, původem ukrajinského kardiochirurga, nyní předního specialisty v oboru anti-aging ve Spojených státech amerických. „Je třeba nejprve zjistit hladinu hormonů a lipidů, abychom mohli vytvořit program pro každou ženu na míru,” popisuje mezinárodně známý expert ve své knize Your Blood Doesn’t Lie. Chemie těla se musí soustředit i na obnovu zažívání. Bez správného trávení tělo nemůže absorbovat živiny nezbytné pro metabolismus. „Například zácpa může být příznakem pacientova chatrného zdraví. Pro optimální stav musíme očistit, obnovit a udržet trávení v pořádku. K tomu jsou užitečné doplňky pro obnovu přirozené střevní mikroflóry a odstranění parazitů."

● Super CLA (konjugovaná kyselina linolová) smíchaná s guaranou a sezamovými lignany může snížit tukové zásoby a zvýšit lipolýzu v adipocytech (tukových buňkách).

● Chrom podporuje funkci inzulinu, ovlivňuje tak metabolismus sacharidů, bílkovin a lipidů, což je velmi důležité. V dávce 200 mcg.

● Hořčík je látka, která je, stejně jako chrom, zodpovědná za vyváženou úroveň inzulinu. Citrát hořčíku v dávce 400–800 mg (před spaním 400 mg nebo 200/400 mg AM a 400 mg před spaním), je obvykle dostačující.

● Doporučuje se HCA (kyselina hydroxycitronová). Jedna 1 000mg tobolka užívaná třikrát denně před jídlem může být díky vlivu na metabolismus užitečná při hubnutí.

● Probiotický komplex, který zahrnuje skupinu Lactobacillus (L. rhamnosus A., L. rhamnosus B., L. acidophilus, L. casei, L. bulgaricus) – 3,5 miliardy, skupinu Bifidobacterium (B. longum, B. breve) – 1 miliarda, Streptococcus thermophilus – 0,5 miliardy (ráno na lačný žaludek), pomáhá obnovit střevní flóru a zlepšuje vstřebávání.

● 7-Keto DHEA, 100–200 mg, jedna kapsle denně, je účinná při hubnutí tuku.

diety nefungujíVolně prodejné léky

Seženete je ve formě pilulek, krémů, mastí, aj.

Superpotraviny

Maca – rostlina nazývaná peruánský ženšen se využívá při snížené imunitě organismu, anémii, anorexii, nádorových onemocněních, tuberkulóze, syndromu chronické únavy, depresích, oslabené paměti, menopauze i andropauze, hormonálních problémech, nepravidelné menstruaci, při sexuálních poruchách, impotenci (zvyšuje libido a vitální síly), neplodnosti – mužů i žen aj.
Spirulina – sladkovodní řasa je plná železa a vitaminu B12, je skvělá pro udržení vysoké hladiny energie a bojuje proti únavě. Obsahuje více vitaminu A než mrkev a je bohatým zdrojem fytochemikálií, které pomáhají snižovat příznaky menopauzy a osteoporózy.
Semínka chia – jsou plná omega  3 mastných kyselin, pomáhají udržet zdravou energii, snížit krevní tlak a riziko zánětu. Zpomalují stárnutí, protože chrání pokožku před volnými radikály.

Byliny a koření

Pro plodnost a početí: třezalka, kopřiva, kontryhel, hluchavka, měsíček, řebříček (směs je vhodná i na PMS a nepravidelný cyklus).
Na ženské problémy: kontryhel.
Byliny pro menopauzu: šalvěj lékařská – přelijte lžíci šalvěje vroucí vodou a nechte přikryté louhovat 15 minut. Velmi účinně pomáhá po čtrnácti dnech pravidelného užívání.
Na náladu, spánek, stres: červený jetel nebo také jetel luční, který se využívá především pro vysoký obsah přírodních látek fytoestrogenů. Strukturou je podobný estrogenům a v ženském těle je nahrazuje.

Potraviny

Kvalitní proteiny – fazole, quinoa, čočka, bio/farmářské maso (neošetřené hormony a ATB), divoké ryby
Jídlo ovlivňující hormonální rovnováhu – kokosový olej (kokosové produkty – kyselina laurová), avokádo (vitaminy), syrové máslo / ghee, vaječný žloutek (cholin a  jód pro štítnou žlázu), ořechy
Zelenina bohatá na antioxidanty – hlavně tmavá zelenina (brokolice, chřest, špenát, zelí, okurky, kadeřávek), trocha barevnější zeleniny (paprika, červené zelí, cibule, rajčata, mrkev), trochu škrobové zeleniny (sladké brambory, červená řepa, artyčoky, dýně)

Poslední částí programu je cvičení a stravovací návyky. „Cvičení 5x týdně by mělo trvat 30–60 minut. Pokud se hmotnost sníží, stačí pohyb omezit na 3x týdně. Stravovací návyky jsou jednoduché. Vždy jezte zdravou a kvalitní snídani, největší množství jídla byste měli konzumovat během oběda, poslední jídlo pak jezte 4 hodiny před spaním.“

Podle Dzugana není dobré dodržovat při dietě nesmyslná pravidla a omezení. „Normální režim stravování je způsob, jak se chránit  před poruchami a nemocemi, které se při dietě mohou objevit. Pokud máte správnou hladinu hormonů, celkový zdravotní stav je dobrý a netrpíte zbytečným stresem, věřte, že kila půjdou lehce a trvale dolů.“

Hormonální jógová terapie

Chcete-li si zachovat dobrou kondici, vitalitu, zajistit psychickou pohodu a podpořit fungující vnitřní prostředí organismu, je řešením hormonální jógová terapie. Jedná se o ucelenou sestavu, kterou je potřeba cvičit v celku, v daném pořadí cca 30 minut 3x týdně. Jedině tak je zaručena její účinnost na hormonální systém. 2 800 Kč / víkendový nebo měsíční kurz, www.centrum-hormonalni-jogy.cz

ZDROJ: Dr. Sergej A. Dzugan M.D., PhD., Antiaging Systems, Why diets dont work (2013)

Sergey A. Dzugan, M.D., PhD, původem ukrajinský kardiochirurg, je spoluzakladatel a hlavní vědecký představitel Dzugan Institute of Restorative Medicine. Je autorem 151 publikací v odborných časopisech, zahrnujících chirurgická, onkologická, akademická a anti-aging témata. Koncept léčebného programu v rámci bioidentické hormonální regenerační medicíny (dále BHRM) je založen na celoživotní práci profesora Sergeye A. Dzugana, který nyní působí ve Spojených státech amerických.

Tags: hubnutí, diety, chyby při hubnutí, nemůžu zhubnout, zdravý životní styl, zdravý život, zdravé tělo, zdraví, superpotraviny, proč diety nefungují, proč nemůžu zhubnout, dzugan, dieta, hormony a věk, deprese kvůli hormonům, nehubnu

NYCE 1140x100 2