Jogurt - zdraví na lžičce

Že je jogurt plný probiotik dobrý pro naše zažívání, to není žádná novinka. Jogurt ale nepůsobí prospěšně zdaleka jen v našich střevech: vedle antiobezitních  a protirakovinných účinků také prokazatelně bojuje proti kardiovaskulárním onemocněním i chorobám dásní.

Kde se vzal jogurt?

Původ jogurtu je nejasný, i když se již po tisíciletí těší popularitě na Středním východě, v Asii, Rusku nebo Bulharsku. Ve 12. století byl zaznamenán jakožto nejoblíbenější pokrm slavného vojevůdce a sjednotitele mongolských kmenů Čingischána a jeho armády. Na začátku 20. století pak pozitivní účinky bakterií mléčného kvašení prozkoumal ukrajinský lékař Ilja Mečnikov, který se na základě svého výzkumu stal propagátorem jogurtu a v roce 1908 i držitelem Nobelovy ceny.

Vyberte ten správný

  • Jogurt vzniká prokysáním mléka, smetany nebo podmáslí či jejich směsí jogurtovou kulturou.
  • Jogurtová kultura se skládá ze směsi dvou druhu bakterií, Lactobacillus delbrueckii bulgaricus a Streptococcus salivarius thermophillus.
  • Podle českého zákona musí obsahovat minimálně 10 milionů živých mikroorganismů v 1 gramu na konci doby spotřeby.
  • Ke zrání dochází ve spotřebitelském obalu (tzv. tradiční výroba) nebo v procesním tanku. Výsledný produkt se z výživového hlediska nijak neliší, rozdíl je v konzistenci – u prvního postupu je pevnější a hustější, u druhého krémovitější.
  • Volte bílý jogurt bez ochucení, bez přidaného cukru. Nenechte se zmást proklamacemi výrobců: jak již vyplývá z popisu výroby, živé bakterie obsahují VŠECHNY jogurty, jinak by si produkt nemohl říkat jogurt.

02Boj s obezitou

Mnohé studie prokázaly antiobezitní účinky jogurtu. Zdá se, že jogurt omezuje vstřebávání tuku v tenkém střevě: u myší, kterým byl podáván jogurtový prášek, se potvrdila vyšší hladina tuků ve výkalech. Podle studie publikované v Journal of the American Medical Association příjem mléčných výrobků obecně snižuje riziko přibývání na váze až o 67 %, přičemž sledování probíhalo 10 let. Jogurt pomáhá udržet si váhu účinněji než ovoce, zelenina nebo celozrnné obilniny. Tomu zřejmě napomáhá vápník, který potlačuje uvolňování hormonu kalcitriolu – brání tak usazování tuku a napomáhá jeho rozkládání.

Intolerance laktózy

Podle New England Journal of Medicine se v případě nesnášenlivosti laktózy, tedy neschopnosti organismu strávit mléčný cukr způsobené nedostatkem enzymu laktáza, který mléčný cukr rozkládá, jogurt jeví jako slibná alternativa mléka. Sledovaní jedinci snášeli laktózu z jogurtu lépe a vstřebali ji účinněji než ti, kteří přijímali laktózu z mléka. Vědci mají za to, že probiotika v jogurtu napomáhají uvolnění beta-galaktosidázy, enzymu, který zlepšuje trávení laktózy. To vede u lidí s její intolerancí k omezení průjmů a dalších zažívacích obtíží.

Podle odhadů trpí až 25 % lidí při užívání antibiotik průjmem. Právě jogurt se svými živými bakteriemi pomáhá tomuto stavu předcházet. V rámci výzkumu pořádaného lékařskou fakultou na Indiana University se výskyt průjmu snížil o 24 %.

Ženské problémy

Gynekologické obtíže vznikají nejčastěji v důsledku úbytku laktobacilů a další ‚přátelské‘ flóry v poševní sliznici, čímž vzniká možnost přemnožení nežádoucích organismů, jako jsou bakterie či kvasinky. Akutní potíže dokáže zmírnit aplikace bílého jogurtu s živými kulturami, který obsahuje dostatek laktobacilů.

Protirakovinné účinky

Některé výzkumy ukazují, že konzumace jogurtů může chránit proti vzniku několika typů rakoviny, např. rakoviny tlustého střeva, močového měchýře, prsu nebo děložního čípku. Studie publikovaná v International Journal of Cancer provedená za období 12 let ukázala, že u lidí hojně konzumujících jogurt se oproti jedincům konzumujícím jogurt jen omezeně snížilo riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o 35 %. U rakoviny močového měchýře došlo za období 9 let ke snížení rizika o 38 %.U rakoviny prsu byla konzumace jogurtu spojena se snížením rizika o 37 %.

Kardiovaskulární 
Jogurt pomáhá zvyšovat hladinu „hodného“ cholesterolu HDL, a pozitivně tak upravuje poměr LDL/HDL cholesterolu. I tloušťka stěny krční tepny, ukazatel aterosklerózy, byla u jedinců s vysokým příjmem jogurtu výrazně menší.

Chronický zánět dásní může vést k parodontóze, která je spojována i s onemocněním srdce a mrtvicí. Japonští vědci zjistili, že příjem minimální dávky 60 g jogurtu denně snižuje riziko rozvoje parodontózy o 50-60 %.

Názor odborníka

„Není teoreticky ani prakticky možné, aby jogurt 
způsoboval rakovinu. Už jenom z toho důvodu, vezmete-li si logickou věc. Člověk se vyvíjí 10 milionů let, celá ta léta pije kozí, koňské, kravské, buvolí, mateřské a různá další mléka ve všech možných formách včetně kyselé, nekyselé, jogurtové. To znamená, že veškerý ten genetický adaptační potenciál se zaměřil na to, aby toto bylo nezbytné, čili jogurt je nezbytný a není možné, aby takováto látka, která je součástí hlavních stravovacích návyků, která udržuje střevní mikroflóru, dokonce poševní flóru, v normě udržuje dutinu ústní, a brání tak infekcím, mykózám a všemu možnému, měla takový efekt,“ vysvětluje MUDr. Michael Kučera, odborník na mitochondriální a bioregulační medicínu.

Jaký jogurt je podle vás nejlepší?
„Jogurt je určitě důležitou a zdravou součástí stravy. Z hlediska použitých mikroorganismů je možné jogurt charakterizovat jako výrobek obsahující živé bakterie rodu Lactobacillus a Streptococcus. Probiotickým kulturám příliš nesvědčí vysoký obsah tuku ve smetanových mléčných výrobcích nebo přídavky barviv a jiných látek. Pro optimální růst probiotických kultur je nejlepší kvalitní bílý, polotučný jogurt o obsahu tuku 2–3 %,“ říká PhDr. Karolína Hlavatá, dietoložka Endokrinologického ústavu v Praze.

foto: isifa.com, archiv firmy

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: intolerance laktózy, zdravý životní styl, pravidla zdravého života, zdravý život, jogurt

NYCE 1140x100 2