Příčiny deprese a její odbourání

Na mozek mají vliv nejen potraviny, ale také alkohol, umělé osvětlení či deprese. Pokud se chcete vyvarovat negativních účinků a svému mozku i tělu dopřát jen to nejlepší, máme pro vás několik rad, co dělat.  

VÝZKUM

Je známo, že alkohol a drogy zvyšují hladinu dopaminu (DA) v mozku, který má neblahý účinek na návykové chování, jako je alkoholismus či drogová závislost. Máme si tedy nechat zajít chuť na lahodný doušek piva? Výzkumníci otestovali 49 mužů (s průměrným věkem 25 let, kteří měli i neměli zkušenosti s větší konzumací alkoholu), aby zjistili, zda pouhá chuť piva může vyvolat uvolnění DA. V jednom testu dostali účastníci energetický nápoj a ve druhém doušek piva. Zajímavé je nejen to, že účastníci měli větší touhu pít pivo, ale zároveň se jim zvýšila hladina DA. Tento účinek byl nejsilnější právě u mužů, kteří měli v rodinné anamnéze alkoholismus. Tímto vědecká hypotéza potvrdila, že mozkový podnět může být dědičným rizikovým faktorem pro vznik alkoholismu.

01

3 kroky k úspěchu

1. USMĚJTE SE

Smích je jakýsi univerzální jazyk, který nás nic nestojí, a navíc dokonale léčí tělo i duši. Lidé dokážou v mozku efektivně identifikovat různé druhy smíchu, jako je sarkastický, díky němuž předejdeme nepříjemným narážkám, či upřímný, který nás umí skvěle rehabilitovat.  Plíce totiž 
během smíchu získávají až čtyřikrát více kyslíku, stejně jako při sportu. Dvacetivteřinový smích může mít pro tělo stejný přínos jako patnáctiminutová jízda na kole.

2. LÉPE KOMUNIKUJTE

Ačkoli skutečná příčina deprese není zcela známa, přiklánělo se k teorii, že je způsobena nedostatkem serotoninu v mozku. Profesor Scott M. Thompson z University of Maryland, School of Medicine však nyní přišel s tím, že deprese vyplývá z narušení schopnosti mozkových buněk mezi sebou komunikovat. Jeho studie ukazuje zásadní posun chápání toho, jak je deprese způsobena a jak by mělo být s touto příčinou zacházeno.  

3. ZHASNĚTE

Televize, bezpečnostní osvětlení, smartphony, pouliční osvětlení – to je jen část seznamu nočního zdroje světla, které má neblahé účinky na náš 
organismus.  Naše tělo je po celém dni připraveno na režim spánku, který prospívá našemu zdraví. Bohužel moderní život nabízí mnoho umělého osvětlení, které narušuje tento přirozený rytmus. A to není zdravé. V posledních 40 letech se poruchy nálady zvýšily až o 30 %, což bylo dáváno do spojitosti právě s vyšší expozicí nočnímu osvětlení.

„Během smíchu se v mozku vylučují chemické látky způsobující pocit uvolnění a pocity radosti, což má za následek snížení napětí a stresu. Má tedy blahodárný účinek nejen na čištění těla, ale i duše.“

„Lidé, kteří se rádi smějí, jsou nejen krásnější a oblíbenější, ale dokážou se stát pracovně úspěšnějšími a výkonnějšími.“

„Smích přispívá k posílení organismu vůči chorobám, čistí dýchací cesty, napomáhá k lepšímu trávení, zvyšuje prokrvení orgánů i mozku, který pak lépe pracuje.“

Zdroj: PloS One, Neuropsychopharmacology, Psychoneuroendocrinology (Molecular Psychiatry), Nature Neuroscience (The University of Maryland School of Medicine)  
foto: isifa.com, archiv firmy

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: spánek a deprese, dopamin , deprese

NYCE 1140x100 2