Chůzí proti mrtvici

Než byste vyšli do třetího patra, raději se svezete výtahem. Na nákup, do práce i do kina jezdíte autem. Po práci si sednete k počítači nebo zapnete televizi. Poznáváte se? Pokud nechcete za pár let prodělat cévní mozkovou příhodu, je na čase začít chodit pěšky.

 

Proč je chůze důležitá?

  • odbourává stres
  • působí antidepresivně
  • pomáhá při redukci hmotnosti
  • má pozitivní vliv na srdeční funkci
  • podporuje lepší fungování plic
  • pomáhá snížit vysoký krevní tlak
  • působí na oběhový systém
  • zásobuje tělo kyslíkem
  • pomáhá upravit hodnoty krevních cukrů,
  • tuků a zvýšit HDL cholesterol
  • působí proti zácpě
  • zlepšuje koordinaci


Nejrizikovější skupina

Patří sem všichni lidé starší 60 let. Ti jsou podle vědců nejnáchylnější k tomu, aby prodělali cévní mozkovou příhodu. Vykazují nejmíň pohybu ze všech věkových skupin a nejvíce sledují televizi. Výzkumné studie odhalily, že v tomto věku už pouhá procházka kolem bloku má výrazný vliv na stav organismu.

Nezáleží na intenzitě, ale na množství času

Až dosud si všichni mysleli, že chůze má pozitivní účinky pouze tehdy, 
pokud je prováděna intenzivně. To znamená, že čím rychleji chodíte, tím je to lepší. Výzkumníci z College Univerzity v Londýně ale tuto domněnku vyvrátili a přišli s tím, že zlepšení stavu organismu nezávisí na kvalitě chůze, ale na množství času, který jí strávíte. I pomalá chůze v časově delším intervalu je výhodnější než svižná, ale krátká procházka. Jinými slovy, čím více budete chodit, tím menší je pravděpodobnost, že vás postihne mozková mrtvice.

Jak to dopadlo?

  • Předpoklad byl takový, že u starších lidí, kteří mají minimální množství pohybu, je riziko cévní mozkové příhody kolem 100 %.
  • U mužů, kteří ušli 4 až 7 hodin týdně, se riziko snížilo na 89 %.
  • U mužů, kteří ušli 8 až 14 hodin týdně, se riziko snížilo na 63 %.
  • U mužů, kteří chodili více než 22 hodin týdně, se riziko snížilo na 36 %.


Studie

Studie byla provedena na 3 435 zdravých mužích ve věku 60 let a výše. Někteří chodili delší vzdálenosti, někteří kratší. Ti na nejnižší příčce stupnice ušli denně každý týden v průměru něco málo přes 30 minut, maximálně 3 hodiny. Na druhém konci stupnice pak byli ti, kteří ušli více než 3 hodiny denně, tedy více než 22 hodin týdně. Průměrná hodnota byla 7 hodin chůze týdně. Výzkumy prokázaly něco, co nikdo nečekal – souvislost mezi hodinami strávenými chůzí a rizikem mozkové příhody.

Naučte se chodit

Představa, že chodíte po svých 22 a více hodin týdně, je možná trochu děsivá. Pokud se ovšem naučíte vyřizovat některé své denní povinnosti pěšky, zas tak strašné to být nemusí.  Výzkumníci totiž také zjistili, že ti, co chodili nejdéle, plošně neušli zdaleka nejdelší vzdálenost.

  • 4–7 hodin – 89. patro
  • 8–14 hodin – 63. patro
  • 22 a více hodin – 36. patro

Průměrnou chůzí ujdete 5 km za hodinu. Při této intenzitě dochází ke zvýšení tepové frekvence a pozitivním účinkům na organismus.

I krátká procházka může výrazně snížit riziko vzniku cévní mozkové příhody.

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: jak na zdravé srdce, zdravý životní styl, zdravý život

NYCE 1140x100 2