ŽIJEME V DOBĚ JEDOVÉ

Naše zdraví často slouží jako lákadlo. Z etiket nepoznáme, na co si dát pozor, navíc reklamy se předhánějí v tom, který výrobek je ten nej. Je proto těžké se zorientovat, co bychom měli a neměli konzumovat. Věděli jste například, že vám může škodit i med či muškátový oříšek? Pokud ne, pak rozhodně čtěte.

jaké potraviny škodí lidskému těluNa co si dát pozor?

Máme na mysli takové škodlivé látky, které jsou povolené a objevují se v běžných potravinách, a dokonce je často používá i současná medicína. Mnohé z nich se v těle hromadí a jejich účinky se mohou projevit třeba až za desítky let.

Největšími škůdci zdraví jsou:

  • glutamát
  • hliníkové ionty
  • aspartam
  • formaldehyd
  • fluoridy

Glutamát /E620–E625/

Je nejpoužívanější potravinářskou přísadou na světě. Pro zvýraznění chuti se používá především v hotových jídlech. Pro lidské tělo je nebezpečná volná aminokyselina, která se skrývá často pod označením „hydrolyzované proteiny“ nebo „kvasničný či sójový extrakt“.  

Způsobuje:

  • vývojové poruchy mozku
  • u dětí autismus
  • epileptické záchvaty

Proto by se neměl vůbec používat ve výživě těhotných a kojících žen, jelikož poškozuje nervový systém.

glutamát e620-e625Najdeme ho nejčastěji:
v uzeninách, paštikách, sójové omáčce, masoxu, pytlíkových polévkách, masových konzervách, bujónech pro zvýraznění chuti. Jeho chuť byla nicméně součástí lidské potravy od dob, kdy člověk začal vařit a fermentovat potraviny. Základní látku představuje kyselina glutamová, respektive její sůl monoglutamát sodný.

Studie
V roce 1909 japonský vědec Kikunae Ikeda objevil, že chuť jídel podstatně ovlivňuje právě glutamát. Oficiálně byla tato chuť uznána až v roce 2000.

Biologové zvolili jako druh chuti vyvolané glutamátem japonskéslovo „umami“. Umami je tak pátá chuť vedle sladké, slané, hořké a kyselé.

Glutamát se ve stravě může vyskytovat jako volný, který není součástí bílkovin a má přímý vliv na nervové buňky. Právě u něj poznáme, že ho jíme, protože v ústní dutině vyvolává chuťové vjemy. Naproti tomu glutamát vázaný je součástí bílkovin a při konzumaci o něm nevíme – nemá žádnou chuť, a v jídle ho proto nemůžeme cítit.

Hliníkové ionty

O ionty hliníku není v našem životním prostředí ani v potravinových řetězcích nouze. Hliník je jednak všudypřítomný a široce rozšířený prvek zemské kůry, jednak se síran hlinitý ve vodárnách všech vyspělých zemí přidává do pitné vody.

Způsobuje:
Hromadění hliníku v těle během našeho života může vyvolat Alzheimerovu nemoc. Tvrdí to uznávaný britský expert Christopher Exley z Keele University v časopise Frontiers in Neurology. Hliník se ukládá v mozku, nervech a kostech, kde může dát vzniknout zákeřné nemoci.

Najdeme ho nejčastěji:
Hliník byl dlouho považován za netoxický prvek, a tak se jeho soli běžně přidávají do mražených potravin k uchování barvy, jsou používány jako adjuvans ve vakcínách, vyskytují se v mnoha kosmetických produktech, ve vlhčených ubrouscích, v opalovacích krémech, a dokonce i v lécích. Jako bohatý zdroj iontů hliníku se zpravidla uvádí aspirin. V současné společnosti se rozšířilo používání tetrapakových obalů, ačkoliv nikdo nikdy neprovedl zodpovědnou studii, kolik iontů hliníku obsahují ovocné šťávy nebo mléko distribuované v těchto obalech. Dále ho najdeme v čaji, kakau či víně.

asparam e951Aspartam /E951/

Je umělé sladidlo objevené už v roce 1965 a schválené v roce 1974. Při ohřátí na 30 stupňů se rozkládá na tři složky – fenylalanin, kyselinu aspartamovou a metanol.

Způsobuje:

  • zabíjí mozkové buňky
  • aminokyselina fenylalanin je nebezpečná pro osoby s vrozenou poruchou metabolismu (fenylketonurií)
  • snižuje kyselost moči a tím
  • zvyšuje riziko vzniku infekce
  • závratě, bolení hlavy, vyrážky
  • poruchy chování u dětí, proto by se této látce měly vyhýbat nejen děti, ale i těhotné a kojící ženy
  • pravidelní konzumenti aspartamem slazených nápojů mohou trpět rozostřeným viděním a přibývají na váze
  • u některých se může objevit leukémie, nádory lymfatického systému nebo jiných orgánů
  • podráždění mozku, které může způsobit vznik řady duševních onemocnění, jako jsou autismus, deprese, schizofrenie nebo Alzheimerova choroba
  • poškození trávicího traktu a zažívací problémy, nevolnosti
  • nespavost, hyperaktivitu
  • poruchy nálady, deprese a zvýšený sklon k sebevraždám

3 tajemství zdravých lidíNajdeme ho nejčastěji:
ve všech light nápojích, žvýkačkách, některých jogurtech, cereáliích, majonézách, hořčici, nakládané zelenině a ovoci, vitaminových doplňcích či zmrzlině.

Studie
Dánská studie prokázala u souboru 59 334 žen, že pití nápojů s aspartamem zvyšuje riziko předčasných porodů. Americký profesor John Olney také zjistil, že aspartam poškozuje mozek laboratorním zvířatům. Ztrátu paměti a inteligence popisují lékaři i u osob, které pijí nápoje s aspartamem.

Věděli jste?
Aspartam se udává jako jedna z příčin rozsáhlého výskytu autismu v USA (1 ze 45 dětí školního věku).

Rozkladem aspartamu se uvolňuje metanol. Metabolickými produkty jeho oxidace v játrech jsou FORMALDEHYD (E240 – v ČR je jeho používání v potravinářství zakázáno) a KYSELINA MRAVENČÍ (E236).

Fluoridy

Jsou jakékoliv kombinace prvků obsahující iont fluoru (světle žlutý, vysoce toxický a korozivní plyn). V přírodě se fluor nachází v kombinaci s minerály jako fluorid (chemicky nejaktivnější nekovový prvek). Díky své extrémní reaktivitě se fluor v přírodě jako nezkombinovaný prvek nenachází.

Způsobuje:

fluoridy v jidleVětšina symptomů toxicity fluoridu ukazuje na metabolickou poruchu a jsou neobyčejně podobné symptomům hypotyreózy.

  • poruchy učení, potíže se soustředěním, ztráta paměti, zmatenost
  • poruchy tělesné teploty, studená třesavka
  • bolesti na hrudi, bušení srdce
  • deprese
  • závratě, bolesti hlavy, migrény
  • nadměrná ospalost, únava
  • bolesti kloubů
  • nevolnost

Najdeme ho nejčastěji:
Mimo fluoridované vody a zubní pasty obsahuje velké množství sloučenin fluoru řada potravin, a to kvůli používání pesticidů. Například grapefruitový džus obsahuje více než 6,8 ppm fluoridu. Sójová dětská výživa je bohatá jak na fluoridy, tak na hliník. Množství navíc vysoce překračuje „optimální“ dávku a bylo prokázáno, že představuje významný rizikový faktor u zubní fluorózy. Fluoridy se přidávají i do potravinových doplňků.

Studie
Během statistických průzkumů výskytu poruch au­tistického spektra v USA byla v roce 2000 provedena studie šesti geografických oblastí. Nejvyš­ší výskyt (9,9 dětí na 1 000 zdravých) byl zjištěn v New Jersey. Příznaky chronické intoxikace fluoridy se velmi podobají symptomům autistických poruch, kdy děti mají opoždě­ný nebo narušený vývoj mozku, trpí nespavostí, bolestmi bříš­ka, mají snížený obsah hořčíku i vápníku v krvi a sníženou činnost štítné žlázy.

na jaké potraviny si dát pozorVěděli jste?
Polovina mládeže v USA i Kanadě trpí zubní fluorózou. V Indii jsou fluorózou postiženy celé vesnice, jejich obyvatelé častěji trpí Alzheimerovou nemocí. V ČR byla fluoridace pitné vody zastavena v roce 1993.

3 tajemství zdravých lidí

  • každý den žvýkají stroužek česneku
  • ke snídani jedí lžičku droždí
  • jedí méně, než je běžné

5 pravidel zdravého života

  • Dodržovat denní a noční rytmy, tudíž nejíst v noci, kdy tělo odpočívá
  • Konzumovat potraviny dle sezony a oblasti, kde žijeme, nejlépe na daném místě vypěstované
  • Jídlo jíst s radostí, potěšením a v klidu
  • Pít pramenitou vodu, v ČR je voda z kohoutku pitná
  • Dopřát si 1–2 dl vína nebo sklenici dobrého piva

Éčka, kterým je třeba se vyhnout

éčka, kterým je třeba se vyhnout

Potraviny, na které si dát pozor

med proč si na něj dát pozor1. Med - všelék i zabiják

Z Turecka, Řecka a USA jsou známé případy nebezpečí medu. Svou roli v tom hrají rostliny, z nichž včely sbírají nektar. Není vždy zcela jisté, že med v prodejnách je v „bio“ kvalitě, neboť může být kontaminován různými pesticidy a herbicidy.

Způsobuje:

  • Jedovatost může způsobit květ rododendronů, sněženek nebo narcisů. V případě požití tohoto medu nastávají různé nepříjemné několikahodinové stavy, jako je nevolnost, zvracení, svědění či mdloby.
  • Ve vzácných případech došlo až k úmrtí.
  • Při zpracování se v medu mohou usadit bakterie, které způsobují ucpání střev. Z tohoto důvodu se med nepodává kojencům.

2. Muškátový oříšek

Je plod tropického asijského stromu muškátovníku vonného. Používá se k dochucení omáček, polévek, masa či pečiva. Je však důležité vědět, že jde i o halucinogenní drogu. Působí jako prostředek proti nespavosti či pro uklidnění při extrémním stresu a nervozitě.

Způsobuje:

  • Při předávkování (5–15 g) se mohou objevit projevy otravy, jako je nevolnost, zvracení, svědění, porucha vědomí až halucinace.
  • Vliv na psychiku trvá až 24 hodin po užití, proto není muškátový oříšek jako psychotropní droga příliš oblíbený mezi narkomany.
  • Látky v muškátovém oříšku působí na hladké svalstvo, lidem se srdeční slabostí či jinými srdečními poruchami nelze muškátový oříšek doporučit, pouze po poradě s lékařem. Ze stejného důvodu by ho neměly užívat těhotné ženy, mohlo by dojít k potratu či předčasnému porodu.  
  • Atak na tělo po požití většího množství může být tak silný, že u žen vyvolá menstruaci (ve středověku se kvůli tomuto účinku používal k potratům).

jak nám může škodit čokoláda3. Čokoláda - pomáhá či škodí?

Studie provedené v Německu v letech 1966–2006, kdy pacienti ve věku 56–73 let konzumovali 6,3 g hořké čokolády, prokázaly, že nemocným významně klesl vysoký krevní tlak. Potvrdila to i další studie, prováděná v Americe.
Pozor: Studie se však týkají pouze kvalitní čokolády (obsah kakaových součástí 60–80 %). A nesmíme zapomenout na to, že i tato čokoláda je zdrojem kalorií (asi 300 kcal), které bychom měli ze svého jídelníčku naopak vynechat.

4. Maso - vynechat, či nevynechat?

WHO a další zdravotní organizace se shodují, že omezení či úplné vynechání masa z jídelníčku a zvýšení příjmu ovoce a zeleniny může přispět ke snížení rizika vzniku karcinomů trávicího traktu, ústní dutiny, hltanu, jícnu či žaludku.
Naopak australské studie zase dokazují, že snížení konzumace masa může přinést u žen riziko zvýšení depresí.

jak nam skodi soja5. Sója (Glycine max) způsobuje neplodnost

Je prezentována jako superpotravina, zdroj bílkovin (40 %) a oleje (23 %), náhražka mléka. Ale pozor, má také nejvyšší obsah glutamátu ze všech rostlinných potravin. Obsahuje sójový olej, který se hydrogenuje – a hydrogenovaný olej, stejně jako margarín, obsahuje toxické transkyseliny. Ty jsou spojovány s cukrovkou, rakovinou a různými autoimunitními poruchami. Chlapci by neměli pít sójové mléko či jíst sóju vůbec. Genistein obsažený v sójových bobech má hormonální účinky podobné estrogenním hormonům. Spermie jeho působenímm zanikají a může se pak stát, že v dospělosti budou neplodní.

 

6. Margarín nebo máslo

jak nam skodi masloV roce 1869 objevil margarín jako náhražku másla francouzský lékárník Hippolyte Mège-Mouriès, hlavními surovinami byly odstředěné mléko a hovězí lůj.

Způsobuje:
Vědci v 60. a 70. letech minulého století poukazovali na rizika másla a sádla pro jejich obsah cholesterolu a na výhodnost rostlinných tuků pro prevenci kardiovaskulárních onemocnění.
Pod vlivem osvěty vzrostla v Evropě a Americe spotřeba margarínu, a mohly tak vzniknout epidemiologické studie, které jednoznačně prokázaly, že margaríny vyráběné částečnou hydrogenací (ztužováním) olejů obsahují trans izomery mastných kyselin, které riziko kardiovaskulárních onemocnění naopak zvyšují.

Studie:
Nejdůkladnější studie, v níž se po dobu dvaceti let sledovalo osmdesát tisíc amerických žen, prokázala zvýšené riziko vzniku infarktů a zvýšené riziko diabetu 2. typu.
Dalším významným mezníkem byla finská studie, která zkoumala skupinu A (21 930 mužů ve věku 50–69 let) a skupinu B: 85 tisíc zdravých lidí, kteří jedli margaríny z rostlinných olejů po dobu deseti let. Zvýšení rizika kardiovaskulárních onemocnění ve vztahu ke konzumaci másla nebo sádla se však ani v jednom případě neprokázala.

cocal cola skodi nasemu telu7. Coca-Cola

Od svých 16 let pila Natasha Harris 10 l Coca-Coly denně. Při nedostatku této tekutiny trpěla abstinenčními příznaky. Ve svých 30 letech zemřela a o tři roky později koroner David Crerar z Nového Zélandu došel k závěru, že za jejím úmrtím bylo právě pití tohoto nápoje. Problémem není předávkování kofeinem (energetické nápoje v současné době obsahují mnohem více této látky), ale vysoký obsah cukru. V případě Coly light pak aspartamu.

2 otázky pro Prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc., profesorka fyziologie

Co považujete za největší hrozbu a co za největší mýtus o potravinách, které škodí lidskému tělu?
„Jako fyzioložka vím, jak tělo funguje a co mu prospívá. Pokud bych měla vycházet z klasického nákupu, co v době jedové nabízejí hypermarkety běžnému spotřebiteli, zděsím se. Není to tak, že bych vyloženě tvrdila, že se nesmí něco jíst. Pokud má ovšem člověk na výběr, tak bych místo pšeničného chleba doporučila raději zdravější žitný. Chleba totiž obsahuje lepek. Ten vadí mnoha lidem, kterých stále přibývá. I k mléku bych měla výhradu, jelikož obsahuje kasein – bílkovinu, která bývá příčinou alergie. Pokud si však chce člověk dopřát i tak mléčné výrobky, měl by volit ty po fermentaci, například jogurty. Jinak mýtů kolem potravin je mnoho. Například utkvělá představa o sóje jako o zdravé potravině je z mého hlediska jeden z největších omylů. Za padesát let, co ji lidé konzumují, pijí v podobě sójového mléka či používají sójový olej, se ukazuje, že právě tyto výrobky z ní jsou jednou z mnoha příčin zdravotních problémů v lidském těle. Krom toho se v sóji nachází celá řada látek, u kterých vědci odhalili, že mohou vyvolávat alergie.“

Je pravda, že nám mohou škodit např. i citrony, protože obsahují pesticidy?  
„Dnešní doba má bohužel za následek to, že jsou pesticidy skoro ve všem, nejen v citronech. Když mi v lednici citron zplesniví, říkám si, že to je dobré znamení, že alespoň nebyl stříkaný.“

 

Zdroj: Doba Jedová | Strunecká–Patočka | 296 str., 2001, ISBN 978-80-7387-469-8
Jak přežít dobu jedovou | Strunecká | 358 str., 2013, ISBN 978-80-87494-07-3

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: škodlivé látky v kosmetice, doba jedová, škodlivé látky v potravinách, glutamát, hliníkové ionty, aspartam, formaldehyd, fluoridy, škůdci zdraví, potravinářské přísady, nebezpečné potravinářské přísady, co způsobuje glutamát, co způsobují hliníkové ionty, hliníkové ionty v potravinách, co způsobuje aspartam, spartam v potravinách, fluoridy v potravinách, co způsobují fluoridy, tajemství zdravých lidí, éčka, éčka v potravinách, jakým éčkám se vyhnout, pravidla zdravého života, zdravý život, na jaké potraviny si dát pozor, čokoláda škodí

NYCE 1140x100 2