SKRYTÁ HROZBA - ÚNAVA

Cítíte se, jako byste neměli energii, a jste pořád vyčerpaní. Nemá to ale konkrétní příčinu. Poznáváte se? Pak možná trpíte chronickým únavovým syndromem. v populaci se tento stav vyskytuje zhruba u 3 % lidí.  

Co je únava

Sama o sobě není nemoc, ale fyziologický stav, který se běžně projevuje u některých zdravotních problémů. I kvůli přepracovanosti, výživě, nedostatečnému pohybu, nespavosti či dalším nesprávným životním návykům dochází k celkovému pocitu vyčerpání. Pokud se symptomy rozvinou v chronickou únavu, ta pak neustupuje ani po dostatečném spánku.

Nejčastější příčiny běžné únavy

nejčastější příčiny běžné únavy

Nejčastější onemocnění chronické únavy

  • Spánková apnoe (porucha spánku se zástavou dechu). Nedostatek kyslíku při spánkové apnoi má špatný vliv na funkci srdce a cév a mnohdy může dojít k mozkové příhodě či infarktu.
  • Kardiomyopatie (při dušnosti a pocitu nedostatku kyslíku dochází k poškození vlastního srdečního svalu).

únavový syndromÚnavový syndrom (CFS – chronic fatigue syndrome)

Vyznačuje se pocitem hlubokého a trvalého vyčerpání. Příčina této nemoci není dosud zcela známa. Velkou roli zde však hraje oslabený imunitní systém. U pacientů se potíže vyskytují minimálně 6 měsíců a kromě nadměrné únavy se nemoc projevuje i depresemi a stavy úzkosti. Moderní medicína uvádí únavu skoro u všech onemocnění, jelikož tělo musí bojovat s nemocí, která ji provází.

Názor odborníka...

MUDr. Petr HORA, MBA, ředitel zodpovědný za genomickou a anti-aging péči, Medical Beauty  

Je dlouhodobá únava životu nebezpečná?
„Akutní únava je fyziologický stav, který rychle nastoupí, krátce trvá a po odpočinku mizí. Všichni ji známe jako únavu, která např. nastupuje po náročném sportovním výkonu. Jakmile však nemizí ani po pravidelném 8hodinovém spánku, přetrvává týdny a opakovaně se vrací, musíme uvažovat o chronickém únavovém syndromu (CFS). Tato dlouhodobá únava vyžaduje návštěvu lékaře, který by měl vyloučit únavu jako příznak závažných nemocí – a to jak infekčních (viry – EBV, Lymeská borelióza, kvasinkové onemocnění), tak i neinfekčních včetně rakoviny a autoimunitních onemocnění. Pokud je taková příčina vyloučena, pak se bude pravděpodobně jednat o chronický únavový syndrom, který bývá nyní spojován s chronickým zánětem, zejména s intolerancí některých potravin či dosud neprokázanou infekcí. I tento chronický zánět pacienta dlouhodobě limituje a v konečném důsledku ohrožuje na životě.“

Je dobré proti únavě bojovat kofeinem?
„Ne, nikoliv. Každodenní pití velkého množství kávy nebo čaje příčinu obtíží neodstraňuje, ale naopak může únavu prohlubovat, a to včetně vzniku úzkosti  a deprese.“

Příznaky chronické únavy
příznaky chronické únavy

Únava je jeden ze sedmi příznaků, které pacienti nejčastěji jmenují během vyšetření u lékaře.

Průběh onemocnění

Chronický únavový syndrom začíná obvykle náhle, často v průběhu jiného onemocnění s chřipkovými příznaky, jehož původcem je mononukleóza nebo virové infekce dýchacího nebo trávicího ústrojí. Příznaky se mohou projevit rovněž po emoční krizi nebo fyzickém traumatu, jako je smrt blízké osoby, úraz nebo operace.

STUDIE   
Americká studie z roku 1988, která zkoumala 1 100 pacientů, zjistila, že až 83 % z nich bylo unaveno každý den. V dnešní populaci každý čtvrtý člověk uvádí jako svůj hlavní zdravotní problém únavu. Výsledky studií dnes ukazují, že v převážné většině případů je únava způsobena ne jen nemocí, ale i špatným životním stylem.
Zdroj: Journal of the American Geriatrics Society, prosinec 1988

skrytá hrozba únavaNebojte se jít k lékaři, když...

  • projevuje se u vás únava déle než dva týdny nebo ji provází horečka, nevolnost, chrapot či bolesti ve svalech
  • jste delší dobu unaveni a během dne se vám chce opakovaně spát
  • trpíte anémií (nedostatek červených krvinek), máte-li silnou menstruaci
  • pociťujete příznaky poruch štítné žlázy
  • trpíte dlouhodobou únavou, kterou mohou způsobovat i potravinové alergie. Zde je dobré navštívit i alergologa

Co únavu způsobuje

1. Jídlo, pohyb a nadváha

Omezte konzumaci tučných a těžkých pokrmů. Ty způsobují únavu, jelikož potraviny s vysokým glykemickým indexem dovedou hodnoty energie rychle zvýšit, ale jen na chvilku. Vhodné je jíst potraviny, které energii uvolňují postupně, a účinně tak bojují proti únavě (celozrnné cereálie a pečivo, ořechy, vejce...).

Pravidelný pohyb je zaručeným bojovníkem proti únavě. Stačí patnáctiminutová rozcvička či procházka. Během několika týdnů či měsíců přidávejte na intenzitě cvičení.

Při nadváze je dobré zhubnout, jelikož přebytečná kila jsou pro člověka vyčerpávající.

STUDIE
Podle nejnovější studie z Kalifornské univerzity v Los Angeles bylo odhaleno, že nadváhu nezpůsobuje jen přítomnost tuku, ale hlavně následná únava. Tučná strava oproti té organické způsobuje člověku velkou únavu a tím snižuje vlastní aktivitu ke spalování energie. Studie proběhla na krysách, kdy jedné skupině hlodavců byla podána organická strava a druhé skupině tučná strava. Krysy s organickou stravou projevovaly mnohem větší fyzickou aktivitu než druhá skupina, která se živila tučným jídlem.*
*CBS News, Junk food makes you lazy, not just fat, study suggests (2004)

2. Káva a odpočinek

Dostatečný a pravidelný spánek je dle odborníků z The Royal College of Psychiatrists jedním z nejdůležitějších faktorů, jak bojovat s únavou. Člověk by měl jít spát a vstávat ráno ve stejnou dobu každý den.

Omezení pití kávy se sice ne každému bude zamlouvat, ovšem dle studie publikované v Journal of Clinical Sleep Medicine bylo zjištěno, že konzumace kofeinu i šest hodin před odchodem do postele negativně ovlivňuje spánek. Poslední kávu nebo jiný kofeinový nápoj by si měl podle vědců člověk dát raději hned po obědě.

STUDIE   
Studie britských vědců z Loughboroughské univerzity ukazuje, že konzumace kávy v kombinaci s dvacetiminutovým spánkem během dne snižuje únavu na minimum. Výzkumníci prováděli studii na lidech, kteří v noci špatně spí a přes den trpí únavou. Výsledek potvrdil, že kombinace kávy a krátkého odpočinku funguje. Kofein totiž potřebuje 20 min na to, aby z trávícího traktu došel do mozku. Člověk tedy může po tuto dobu klidně spát, než opět dostane do těla energii.*
*Corriere della Sera, Sonnolenza diurna, il caffè e un pisolino aiutano a combatterla, (2014)

Jak únavu řešit doma

jak řešit únavu pomocí stravy1. Pomocí stravy

Dostatečný příjem potravinových doplňků
(vitamin C, karotenoidy, třezalka, echinacea, lékořice či sibiřský ženšen). Mnohé posilují funkci nadledvinek, které vylučují hormony zmírňující stres. Zmíněné doplňky začnou pozitivně působit asi po 4 týdnech užívání. Nedostatek hořčíku může být též důvod únavy. Dvouměsíční užívání by mělo vyrovnat jakýkoli deficit tohoto minerálu.

Proti únavě funguje i lžička medu denně.
Rozpuštěný ve vodě má účinky energetického nápoje pro atlety a posilujícího nápoje pro vyčerpané, nemocné, rekonvalescenty, malé děti, staré lidi. Dlouho a rovnoměrně dodává tělu snadno využitelnou energii a vitaminy.

Karkade neboli ibišek.
Čaj připravený z květů tropické rostliny je lahodný, kyselý, mírně nahořklý. Pije se nejen teplý, ale i za studena. Obsahuje množství vitaminu C, který dodá do těla energii, posílí imunitní systém a významně pomáhá právě při chronické únavě.

Jaké jídlo je vhodné konzumovat, abychom odbourali únavu,  případně jí předcházeli?
„Určitě dostatek ovoce a zeleniny. To není klišé, ovoce a zelenina obsahují nesčetně vitálních látek, bez kterých náš organismus naplno nemůže fungovat po stránce fyzické ani psychické. Únava může být také jen pouhý nedostatek vitálních látek. Když přidáme semínka a oříšky, kvalitní maso a ryby, jsme na dobré cestě.“ Hana Lang, diplomovaná nutriční poradkyně

„Vhodné jídlo pro boj s únavou je takové, na které nemáte intoleranci. Proto by sestavení personalizovaného jídelníčku mělo předcházet vyšetření potravinové intolerance. Pokud to není možné, doporučuji alespoň omezit lepek – především pšeničné pečivo, mléčné výrobky, bílý cukr, červené maso a sladkosti. Naopak je vhodné zařadit takové potraviny, jako je listová zelenina, špenát, brokolice, celer a mrkev. Z ovoce je vhodné bobulovité ovoce (borůvky, maliny, ostružiny). S ohledem na specifické vlastnosti koření je přínosné zvýšit spotřebu skořice, kajenského pepře a zázvoru. Samozřejmostí by měly být ryby, ale i v minulosti zavrhovaná vajíčka či bezlaktózová syrovátka.“
MUDr. Petr HORA, MBA, Ředitel zodpovědný za genomickou a anti-aging péči, Medical Beauty .antistresové sérum QI rituals

2.  Pomocí kosmetiky

Uklidňující antistresové sérum QI, 15 ml, 335 Kč, www.rituals.cz.
Lehké sérum s osvěžujícími, zchlazujícími a relaxačními účinky, které odstraňuje stres a únavu díky účinkům čínské máty, se zjemňujícím efektem Yi Yi Renu. Sérum se aplikuje 1–2x denně při únavě, a to na spánky pomocí kuličky.cordyceps cs-4

Náš tip:
Cordyceps CS-4 zlepšuje mozkové funkce a užívá se při únavovém syndromu, MycoMedica, 690 Kč, 90 kapslí, www.mycomedica.cz.

Jak únavu řešit u lékaře

1. Řízená a kontrolovaná detoxikace

Využít můžete i řízenou a kontrolovanou detoxikaci organismu, která je zaměřena na příčinu nemocí a na cílené odstraňování příčin vnitřní nerovnováhy v těle. Detoxikací organismu přípravky Joalis postupně odstraňujete z těla toxiny a zátěžové infekce, které se usazují v těle a s nimiž si imunitní systém neumí poradit sám. Terapii můžete podstoupit u Ing. Hany Šimůnkové v Konzultačním a terapeutickém institutu Praha. Více na www.aktip.cz.

2. Relaxační techniky

Kromě konkrétních léků existuje i alternativní terapie (akupunktura, masáže, chiropraxe nebo terapeutické dotyky). Při léčbě chronického únavového syndromu je vhodná i relaxace (jóga, meditace či tai-chi)
Ceny terapií a relaxačních cvičení se pohybují v rozmezí od 100 Kč do 1 000 Kč za 1h.

fototerapie3. Fototerapie

Léčba zdravým světlem. Jde o uznávanou metodu léčby deprese a s ní spojené spánkové poruchy a únavy. Tato léčba se používá i v jiných oborech (neonatologie, hojení ran, rehabilitace, lázeňství). Léčba probíhá často ambulantně u psychiatra či psychologa.
Cena fototerapie infra 120 Kč / 30 min, lokální fototerapie 75 Kč / 10 min, více na www.sanatoria-klimkovice.cz.

4. Léčba CFS

Léčba CFS je symptomatická a spočívá zejména v kognitivně-behaviorální terapii. Jde spíše o psychoedukační a psychoterapeutickou léčbu, při které se pacient naučí zvládat a zmírňovat nepříjemné symptomy. Česká společnost kognitivně behaviorální terapie (ČSKBT) sdružuje asi 80 členů – terapeutů z celé České republiky. Více informací o terapii, terapeutech a cenách naleznete na www.cskbt.cz.

STUDIE  
Studie vědců Cox, I.M. Campbell, M.J. zabývající se možnou souvislostí obsahu magnézia v červených krvinkách s chronickým únavovým syndromem. Ve výzkumu se ukázalo, že pacienti, kteří ve studii byli definováni jako trpící CFS, mají lehce nižší hladinu hořčíku než zdravé kontrolní subjekty a také že léčba hořčíkem pacientům prospívá, obzvláště co se týká stavu jejich energie a emocionálního stavu.*
*Časopis Lancet 1991, Chronický únavový syndrom

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: nespavost, únava, nějčastější příčiny běžné únavy, onemocnění chronické únavy, únavový syndrom, příznaky chronické únavy, co způsobuje únavu, jak únavu řešit doma, cosrdyceps, fototerapie, léčba cfs, apnoe

NYCE 1140x100 2