DŽUSY - VÍTE, CO PIJETE?

Patří k nejoblíbenějším nealkoholickým nápojům a v mnoha ohledech přispívají k našemu zdraví. Jsou bohaté na vitaminy, minerály i antioxidanty. Záleží ovšem, v jakém stavu je konzumujeme. Pozor si dejte zejména na uměle slazené džusy.

Džusy - víte, co pijete?Co je džus?
Jde o tekutinu připravenou vymačkáním ovoce nebo zeleniny, při kterém se získává jejich šťáva. Dodává se i ve formě koncentrátu a ředí se pak do původní hustoty vodou. Často tak dochází k nepatrné degradaci chuti. Džusy z čerstvého ovoce nebo zeleniny, které neprošly dehydratací, jsou chutnější a také dražší. Většinou se prodávají 100%, které by měly dosahovat stejného poměru obsažených látek jako původní šťáva, k dostání jsou ale i levnější a řidší varianty (tzv. nektary).

Jak pít džus
Každé ráno si udělejte sklenici ovocné šťávy. V průběhu času nahrazujte ovoce s vysokým glykemickým indexem (GI) za to s nízkým a také postupně kombinujte ovoce se zeleninou. Do ovocných šťáv také můžete přidat čistou filtrovanou vodu, aby byly méně sladké, ale stále dobře chutnající.

Proč si dělat ovocné šťávy?
Někdo může namítnout, že bohatě stačí jíst ovoce a zeleninu v syrovém stavu. 
Ano, to je sice možné, ale odšťavňování je mnohem zdravější.

  • Nesníme najednou tolik ovoce a zeleniny, kolik vypijeme v rozmačkaném stavu.
  • Navíc tělo snadněji absorbuje všechny živiny, a ulevujeme tak trávicímu systému.
  • Dochází k rychlejšímu posílení imunitního systému a odstranění toxinů z těla.
  • Pasterizované džusy, někdy prodávané i pod označením ´100% ovocné šťávy´, mají až o 35 % vyšší obsah cukru než skutečně čerstvé ovocné šťávy a často obsahují méně vitaminů nebo nežádoucí přísady.

STUDIE
Studie provedená na 1 836 Američanech, kteří byli sledováni po dobu sedmi let, prokázala, že konzumace ovocných a zeleninových šťáv alespoň třikrát týdně, v porovnání s konzumací jednou či dvakrát týdně, snižuje riziko Alzheimerovy choroby.

Účinky čerstvých šťáv na rakovinu a kardiovaskulární nemoci
I když je všeobecně přijímáno, že ovoce a zelenina snižují riziko rakoviny a kardiovaskulárních onemocnění, role čistých ovocných a zeleninových šťáv je často podceňována. Nedávný průzkum zjistil, že ochranné výhody ovoce a zeleniny mohou souviset mnohem více s obsahem antioxidantů než s obsahem vlákniny, která je přítomna pouze v celém ovoci a zelenině. Průzkum rovněž odhalil pozitivní důkazy o tom, že čerstvé ovocné a zeleninové šťávy mohou pomáhat proti rakovině, a ještě další důkazy o tom, že mohou snižovat riziko kardiovaskulárních onemocnění.

STUDIE
Ve studii u pacientů s rakovinou prsu, kteří konzumovali zeleninové šťávy, bylo zjištěno, že měli třikrát vyšší hladinu karotenoidů než ti, kteří jedli syrovou nebo vařenou zeleninu, což potvrzuje předchozí zjištění, že forma potravin ovlivňuje příjem živin.

Další studie prokázaly, že čerstvě vymačkaná pomerančová šťáva snižuje riziko leukémie u dětí. To vedlo autory k závěru, že by mohla pomoci v prevenci chemoterapie mléčné žlázy, jater a rakoviny tlustého střeva, a to díky vysokému obsahu antioxidačních flavo-noidů, jako je hesperidin. Grapefruitový džus zase obsahuje hořký naringin, další flavonoid, který může mít protirakovinné účinky.

zeleninové šťávyVsaďte na zeleninové šťávy
Zelené zeleninové šťávy jsou kromě vitaminů bohaté na chlorofyl a bílkoviny. Zvyšují alkalinitu (bazické látky rozpuštěné ve vodě, zabraňující náhlým změnám pH) a hydratují tělo. Nápoj je možné obohatit o řasu chlorellu, která obsahuje širokou škálu minerálů, vitaminů, aminokyselin, chlorofyl a antioxidanty a má výborné detoxikační účinky.

Vyhněte se slazeným džusům
Podle posledních studií už konzumace jednoho či dvou sladkých nápojů denně, mezi které patří i ovocné džusy, a to i bez přidaného cukru, zvyšuje riziko obezity. Výzkum se zaměřil především na předškolní děti a přinesl zajímavá zjištění. Ukázal, že 3- a 4leté děti, které pily jeden až dva sladké nápoje denně, byly do roka vystaveny až dvojnásobnému riziku obezity než ty, které ovocné džusy nepily. Celkem studoval během čtyř týdnů účinky u více než 10 tisíc dětí, které byly rozděleny do tří skupin. V první skupině byly děti s normální váhou až mírnou podváhou, ve druhé děti, kterým hrozila nadváha, a ve třetí byly děti s nadváhou. Studie odhalila souvislost mezi sladkými nápoji a nadváhou u všech tří váhových kategorií, nicméně statistiky nebyly tak významné pro děti, které spadaly do první kategorie. Nutriční specialisté se proto shodují, že je lepší jíst čerstvé ovoce než konzumovat ovocné šťávy.

  • Porovnání 350 ml Coca Coly a jablkového džusu:
  • Coca Cola: 140 cal a 40 g cukru (10 čajových lžiček)
  • Jablkový džus: 165 cal a 39 g cukru (9,8 čajových lžiček)

Nebezpečná fruktóza
Ve 1/4 litru pomerančového džusu je asi 8 čajových lžiček cukru, z toho téměř polovinu tvoří fruktóza. Lidé vynalezli technologii přípravy ovocného cukru fruktózy z kukuřičného škrobu, což je levnější než výroba cukru z řepy nebo třtiny, a navíc je sladivější. Fruktóza navíc v lidském těle nepodléhá regulačním pravidlům jako glukóza, snadno a rychle se přeměňuje v játrech na tuky a ukládá se.

Názory odborníků
Odborníci na výživu věří, že sladké nápoje způsobují přibírání na váze, protože jsou bohaté na kalorie, husté, s nízkým obsahem vlákniny a mohou způsobovat přejídání. Také připomínají, že se sice rychle konzumují, ale zasytí mnohem méně než potraviny, které obsahují vysoké množství vlákniny.

Pozor, jak jsou džusy balené
Při výrobě plastů, mimo jiné např. barelů na vodu, kojeneckých lahví, dóz na potraviny či plastových příborů, se používá organická chemická sloučenina bisfenol A (BPA), která může podle posledních studií zvyšovat např. riziko výskytu rakoviny prsu, onemocnění srdce či úbytek spermií. Přestože Evropská unie zakázala od června 2011 prodej kojeneckých lahví s obsahem bisfenolu A, ani obaly s označením ‚free‘ nemusí být bezpečné. 

„Jde o to, že i z tzv. bisfenol A (BPA) free obalů se mohou uvolňovat různé škodlivé látky. I z kojeneckých lahví označovaných jako BPA free se uvolňují chemické látky, které mohou vyvolávat u kojenců a batolat časný nástup puberty, obezitu, zvýšený výskyt některých typů rakoviny, u chlapců nižší počet spermií a poruchy ve vývoji pohlavních orgánů. Je smutným a varovným faktem, že k vyvolání takových vážných poruch stačí docela nepatrné množství uvolněných chemikálií,“ varuje prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc.

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: džusy, účinky čerstvých šťáv

NYCE 1140x100 2