POMERANČE - VYMÁČKNĚTE Z NICH TO NEJLEPŠÍ

Že pomeranče posilují imunitu, je známé. Co ale možná nevíte, je fakt, že pomáhají také posilovat zrak, bojovat proti onemocněním srdce a fungují jako prevence ledvinových kamenů. Obsahují více než šedesát různých flavonoidů, což z nich dělá jeden z nejvýživnějších druhů ovoce, který bychom měli konzumovat každý den.

300x1805Historie

Zatímco dnes jsou pomeranče široce dostupné a poměrně levné, kdysi byly považovány za ceněné luxusní zboží. Pomeranč (Citrus sinensis) se poprvé objevil v Asii před tisíci lety a postupně se v průběhu 15. století stal populární v celé Evropě. Španělští cestovatelé jej dovezli i na Floridu a do Kalifornie. Právě zde se v současné době nejvíce pěstují. Mezi další světové producenty patří Brazílie, Mexiko, Austrálie či Španělsko.

Průměrný obsah živin v pomeranči (130g):

  • Vláknina - 3,1 g
  • Vitamin C - 69,7 mg
  • Vitamin B1 - 0,1 mg
  • Vitamin B6 - 0,1 mg
  • Kyselina listová - 39,3 mcg
  • Draslík - 237 mg
  • Vápník - 52,4 mg

Nejlepší jsou:

  • Čerstvě sklizené pomeranče jsou k dispozici od zimy do léta.
  • Zvolte plody, které jsou pevné s hladkou texturou.
  • Vyhněte se pomerančům, které jsou měkké a mění barvu.
  • Mohou být uloženy v chladničce nebo při pokojové teplotě po dobu přibližně dvou týdnů.

300x18021. Posilují zrak

Glaukom, jinak také zelený zákal, je označení pro skupinu klinicky odlišných onemocnění, která způsobují neuropatii zrakového nervu a vedou k nevratnému poškození zrakových funkcí. Nepřeberné množství karotenoidů včetně luteinu a beta-kryptoxanthinu spolu s vitaminem C dělají z pomerančů výbornou ochranu před těmito často bezpříznakovými onemocněními.  

Vědci z kalifornské univerzity ukázali, že lidé, kteří konzumují více než dvě porce čerstvých pomerančů týdně, mají až o 82 % menší riziko, že se u nich glaukom projeví, ve srovnání s těmi, kteří konzumují méně než jednu porci týdně.

Studie
I další studie publikované v časopise Journal of Neuroscience naznačily, že vitamin C v pomerančích může být z velké části zodpovědný za silný ochranný efekt. Nervové buňky sítnice obsahují GABA receptory, které pomáhají modulovat přenos elektrických signálů do mozku. Bez dostatečného množství vitaminu dochází u GABA receptorů k funkčnímu selhání, což způsobí, že nervové buňky sítnice začnou vysílat signály v nadměrné míře. Toto neustálé vytížení vede k vyčerpání nervových buněk a jejich úmrtí. Pomeranče bohaté na vitamin C umožňují GABA receptorům, aby správně fungovaly, a tím chrání před ztrátou retinálních nervových buněk a umožňují zachování zraku.

Větší množství pomerančů v běžné stravě může působit i jako prevence u věkem podmíněné makulární degenerace, která je nejčastější příčinou ztráty zraku u osob ve věku nad 50 let. Vědci analyzovali data ohledně konzumace ovoce a zeleniny u více než 118 tisíc dospělých ve věku od 30 do 55 let a zjistili, že ti, kteří jedli tři a více porcí pomerančů týdně, měli o 39 % nižší riziko vzniku věkem podmíněné 
makulární degenerace než ti, kteří konzumovali méně než dvě porce měsíčně.

4x pozitivní vliv pomerančů na: zrak, ledviny, imunita, srdce

300x18042. Prevence kardiovaskulárních onemocnění

Za prvotní proces, který spouští aterosklerózu a je pravděpodobně hlavní příčinou onemocnění srdce, je dnes považována porucha funkce výstelky cév, tzv. endoteliální dysfunkce. Vědci proto sledují nové stravovací možnosti, aby umožnili lépe chránit a zlepšovat srdeční funkci. Pomeranče se zdají být díky svým antioxidačním a protizánětlivým vlastnostem ideálním kandidátem na tuto roli.

Studie zveřejněná v časopise American Journal of Clinical Nutrition prozradila, že účastníci se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění zažili významný pokles zánětlivých markerů, které doprovázelo zlepšení endoteliální dysfunkce o 38,5 % po požití asi 2 sklenic červeného džusu denně po dobu jednoho týdne.

Studie
V samostatné studii francouzští vědci porovnávali výsledky vlivu pomerančových šťáv a nápojů obohacených o hesperidin na funkci endotelu a diastolického krevního tlaku u zdravých jedinců po čtyřech týdnech konzumace. Zjistili, že vysoká koncentrace hesperidinu v pomerančovém džusu přispívá k jeho pozitivnímu vlivu na krevní cévy. Pomeranče rovněž příznivě ovlivňují metabolismus lipidů zejména u pacientů s vysokou hladinou cholesterolu. Brazilští vědci podávali pacientům s normální a vysokou hladinou cholesterolu 3 šálky pomerančového džusu denně po dobu 60 dní. Na konci studie zjistili, že došlo k výraznému poklesu LDL cholesterolu ve skupině s vysokou hladinou cholesterolu o 19 mg/dl, a to bez ovlivnění HDL cholesterolu a triglyceridů. Výsledky byly přisuzovány 27% zvýšení transportu volného cholesterolu do HDL. U pacientů s normální hladinou cholesterolu nebyly hlášeny žádné změny lipidů.Bylo prokázáno, že vysoká hladina aminokyseliny homocysteinu indukuje endoteliální dysfunkci a zvyšuje riziko cévních onemocnění. Pomeranče však obsahují přírodní formu vitaminu B9 – folátu, který zabraňuje hromadění excitotoxického homocysteinu.

3. Prevence ledvinových kamenů

Ledvinové kameny trápí čím dál více lidí. Jen v USA toto onemocnění postihuje jednoho z jedenácti jedinců. Dříve platilo, že jsou ledvinové kameny bolestivé onemocnění, které nenarušuje dlouhodobou funkci ledvin, ale nové výzkumy tvrdí, že lidé s ledvinovými kameny mají až o 67 % větší pravděpodobnost, že budou mít poruchu ledvin, než lidé, kteří tento problém nemají. Velkou pozornost si v tomto ohledu získal citrát draselný pro svou schopnost inhibovat tvorbu šťavelanu vápenatého (kalcium oxalátu). Lékaři jej často předepisují, protože pomáhá zabránit tvorbě ledvinových kamenů snížením kyseliny v moči. Nicméně jeho některé nežádoucí účinky vedly vědce k tomu, aby nalezli účinnou alternativu. Citrusové plody jsou přirozeně bohaté na citrát draselný, zvláště pomerančové šťávy a limonády, a slouží jako prevence vzniku ledvinových kamenů.

Studie
Vědci zveřejnili v časopise Clinical Journal of the American Society of Nephrology studii, ukazující, že u lidí s i bez anamnézy ledvinových kamenů, kteří dodržovali prevenci a pili třikrát denně 400 mlpomerančové šťávy po dobu jednoho týdne, došlo ke zvýšení hodnoty citrátu a pH moči v těle, a došlo tak ke snížení rizika vzniku šťavelanu vápenatého.

300x18064. Posílení imunity

Ačkoli jsou pomeranče kvůli vysokému obsahu vitaminu C často prezentovány jako posilovače imunity, nedávné studie naznačily, že hlavním činitelem pro zlepšení imunity mohou být pektinová vlákna.

Studie
Vědci z univerzity v Illinois dávali šest týdnů myším buď stravu bohatou na rozpustnou vlákninu pektin, nebo na nerozpustnou vlákninu. Poté jim píchli endotoxin, který vyvolal příznaky bakteriální infekce. skupina, která užívala pektin, byla méně nemocná a uzdravila se až o 50 % rychleji než myši, které konzumovaly nerozpustnou vlákninu. Prokázalo se tak, že pektin zlepšuje funkce imunitního systému tím, že stimuluje produkci protizánětlivé molekuly interleukinu-4.

Vyhněte se pomerančovým džusům!
Zatímco oranžové ovoce obsahuje zdravé ingredience, pravidelná konzumace pomerančového džusu z koncentrátu není příliš vhodná. I když některé studie uvádějí krátkodobé příznivé účinky na cévní systém, tyto koncentráty obsahují fruktózu, která může zvýšit riziko vzniku mnoha onemocnění.

Vliv pomerančové šťávy na acido-bazickou rovnováhu:

„Možná vás překvapí, že kyselé pomeranče a citrony patří mezi zásadotvorné potraviny. Co to znamená? V současné době se stále častěji setkáváme s překyselením organismu. Lidské tělo je vybavené pufračními mechanismy, které hlídají a regulují pH krve v rozmezí 7,35–7,45. Jestliže pH krve klesne pod 7,35, označujeme tuto situaci jako acidózu, jestliže stoupne nad 7,45, jedná se o alkalózu. Pokles pH krve pod 7 nebo vzrůst nad 7,8 může mít za následek smrt. Je tedy zjevné, že udržování acidobazické rovnováhy je velmi delikátní záležitost pro naše zdraví. Překyseluje nás nadměrná konzumace cukrů a škrobů, pití slazených limonád a uměle slazených džusů, pojídání zmrzlin a sladkostí všeho druhu, nevhodných tuků a zejména průmyslově zpracovaných hotových potravin. Za této situace je užitečné vědět, že pomerančová šťáva dokáže upravit překyselené tělní tekutiny. Není rozhodující to, že pomeranče i citrony jsou kyselé, důležité je, že jejich metabolismus vede k úpravě fyziologického pH. Pokud si chcete změřit pH svých slin pomocí pH papírků, mělo by se pohybovat mezi 6,8–7,2. pH papírky seženete kdekoli v lékárně za cenu kolem sta korun.“ prof. rndr. Anna strunecká, drsc.

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: pomeranče, obsah živin v pomeranči, účinky pomerančů

NYCE 1140x100 2