ZBRAŇ NEJEN PROTI RAKOVINĚ - LNĚNÉ SEMÍNKO

Nejčastěji ho používáme kvůli jeho pozitivním účinkům při trávicích potížích a vysokém cholesterolu. Věděli jste ale, že preventivně působí i proti rakovině a pomáhá udržovat mladistvý vzhled?

Léčivá hospodářská plodina lněné semínko

Samotné lněné semínko se prodává jako hnědý a zlatý len. Hnědý má oříškovou zemitou chuť, zlatý je méně výrazný. Oba mají totožné výživové složky – 42 % tuku, 28 % vlákniny a velké množství omega-3 mastných kyselin (obsahuje jich 6x více než ryby). Všechny tyto složky jsou důležité pro zdraví člověka.

Jeho účinky znal už Hippokrates v dobách starého řecka, který ho předepisoval při potížích se sliznicemi.

Jaké jsou jeho účinky

  • působí protivirově, protizánětlivě, antibakteriálně
  • pomáhá při astmatu a artritidě
  • přispívá ke snižování cholesterolu
  • upravuje krevní tlak, stabilizuje cukr v krvi
  • upravuje metabolismus a podporuje hubnutí
  • má projímavý efekt
  • preventivně působí proti rakovině prsu
  • zmírňuje návaly horka při menopauze
  • upravuje nervový přenos ovlivňující náladu
  • pomáhá udržet mladistvou pleť
  • olej má regenerační účinky
  • je vhodný na ošetření suché a ztvrdlé kůže

Semínkem proti rakovině

Jeden z pozoruhodných objevů 20. století učinila v roce 1951 německá biochemička Dr. Johanna Budwigová. Přišla s tím, že rakovinové buňky jsou takové, kterým schází na molekulární úrovni důležité nutrienty. Studovala tisíc vzorků krve svých pacientů a zdravých lidí, přičemž odhalila, že zdraví lidé měli oproti těm nemocným v krvi vyšší obsah tuků omega-3, které jsou nezbytné pro správnou činnost organismu. Dále zjistila, že vážně nemocní pacienti s rakovinou měli na rozdíl od zdravých lidí nedostatek esenciálních složek zvaných fosfatidy a lipoproteiny. Podáváním vlastní kúry během tří měsíců docílila, že nádory u pacientů vymizely.  

Jak ho konzumovat

Protirakovinné látky se nacházejí nejen ve slupce, ale i uvnitř semínka, proto je potřeba ho vždy těsně před konzumací semlít.
Pro zvýšení účinku je dobré ho nechat přes noc namočené ve vodě.
Léčebná kúra (viz recept) trvá 3 měsíce. V průběhu následujících 3 týdnů postupně snížíme dávku na 1 polévkovou lžíci denně.
Lněné semínko (olej) je dobré vždy konzumovat spolu s potravinami bohatými na bílkoviny (sýry, kefír, jogurt…). Bílkovina totiž umocňuje jeho účinky.
Preventivní dávka je 1 polévková lžíce směsi denně (viz recept, str. 100), bez přestávek.

Chrání před radiací

Nová studie Perelmanovy školy medicíny na Pensylvánské univerzitě ukázala, že lněná semínka chrání před radioaktivitou. Výzkumníci zjistili, že zvládnou dokonce i regenerovat tkáň vystavenou radiaci. Studie se zaměřila na schopnost lněných semínek ochránit plicní tkáň před vystavením radiaci a dále se zaměřila na schopnost opravovat tkáň poškozenou radiací. Výzkum probíhal na myších, nyní ale vědci dělají klinickou studii také na lidech, kteří jsou vystaveni radiaci kvůli léčbě rakoviny.
Dr. Melpo Christofidou-Solomidou a její tým nakrmily myši lněnými semínky – některé před a některé po vystavení radiaci. Zjistili, že obě skupiny myší krmené lněným semínkem přežily smrtící dávku radiace, zatímco ty, které semínko nedostaly, na následky záření zemřely. Lnem krmené myši navíc nejen přežily, ale byly také zdravější. Měly vyšší tělesnou hmotnost a minimum zánětů plic, které jsou u pacientů s radioterapií běžné.*

zdroj: www.naturalnews.com/033657_flax_seeds_health_benefits.html

Klystýr

Pokud je pacient příliš nemocný na to, aby mohl konzumovat směs už od začátku, je léčen zadržovaným klystýrem, s použitím až jednoho šálku oleje denně. Zadržet olej v těle musí minimálně 15–20 minut.

Kúra Dr. Budwigové:

Působí proti rakovině i dalším vysilujícím chorobám. Používají se dvě nezbytné potraviny: lněný olej a sýr cottage (lze jej nahrazovat i jinými sířenými proteiny, např. jogurtem). Kúra trvá 3 měsíce. POZOR! Pozitivně působí pouze jako doplňková a pouze u některých typů onkologických nádorů, nejedná se o léčbu.

RECEPT LÉČEBNÉ KÚRY:
›  1–2 hrnky mléčných výrobků (případně cottage, tvaroh, kefír, jogurt)
›  2–5 polévkových lžic lněného oleje (panenský, za studena lisovaný)
›  1–3 polévkové lžíce čerstvě rozemletých lněných semínek
›  dostatek vody, aby to bylo jemné
›  špetka kajenského pepře (volitelné: troška česneku, červeného pepře, šampaňského vína, ořechů, cibule, pórku, pažitky)

Doporučovaný poměr je jeden díl oleje na tři díly sýra. V případě, že použijete jogurt nebo kefír, bude potřeba zvětšit jeho množství až na trojnásobek (poměr pak bude až 1 : 9). Pro dosažení krémovější směsi je možné přidávat i mléko.
Při léčení je vhodné začít první týden či 10 dnů s poměrem 1 : 1, pak další týden nebo 10 dnů 1 : 2 a po stejné době dávku ustálit na 1 : 3. V případě kefíru a jogurtu
1 : 3, 1 : 6 a dávku ustálit na 1 : 9. Od počátku užívání směsi buďte přiměřeně na sluníčku, ne nutně na přímém, ale spíš pod stromem.

Názor odborníka

Kateřina Boesenberg, BHSC Předsedkyně české naturopatické společnosti

Může dlouhodobá konzumace lněného semínka či oleje škodit?
Ne, dlouhodobá konzumace lněného semínka a lněného oleje je naopak prospěšná. Do stravy bychom měli zařadit minimálně 1 lžíci drceného lněného semínka a 1 lžíci lněného oleje denně.

Čeho bychom se měli při konzumaci lněného semínka vyvarovat?
Není vhodné pro osoby po operaci slepého střeva nebo střev obecně a stejně jako u jiných semínek nebo oříšků by měli být opatrní i lidé s divertikly nebo zánětlivým onemocněním střev, kde jsou přítomny léze a kde pevná slupka semínka může vytvořit podráždění. Pro tyto osoby je lepší lněný olej (působí protizánětlivě) nebo odvar (zklidňuje a hojí).

Jak ovlivňuje plodnost?
Lněné semínko má prokázané fytoestrogenní působení, což znamená, že pomáhá regulovat hormonální nerovnováhu. Pokud nemůžete otěhotnět právě kvůli nestabilním hormonům, může pomoci k jejich vyrovnání, a tím k otěhotnění. Lněné semínko však není tou hlavní funkční potravinou, co se neplodnosti týče. Na neplodnost bych doporučila spíš macu. Lněné semínko se ale velmi specificky používá při menopauze, kdy již dvě polévkové lžíce denně dokážou významně omezit návaly horka, v některých případech je vyřeší úplně.

Tip H&B:

1. Rostlinný lněný olej, Original ATOK, 100 ml, 136 Kč, www.originalatok.cz. Dobře vstřebatelný olej s výraznější vysychavostí, pokožku uklidňuje a zjemňuje.
2. Lněný olej, 250 ml, 135 Kč, www.biopurus.eu. 100% za studena lisovaný olej ze semen lnu, který se skvěle hodí k salátům a do teplých pokrmů. lněné semínko tipy
3. Lněné semínko, 200 g – BIO, 21 Kč, www.biosfera.cz. Naprostá většina bio lněného semínka na českém trhu pochází z Číny. Tento produkt pochází z Evropy a používá se do chleba, jogurtu a jako posyp pečiva.
4. Lněné semínko, 200 g, 19 Kč, www.potravinydomu.cz. Nejkvalitnější olejnatá 100% lněná semínka.

Zdroj: University of Maryland Medical Center / Flaxseed / http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/flaxseed, The Guardian / Superfoods / http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2007/mar/06/healthandwellbeing.health1, Woodwork Details / Linseed Oil / http://www.woodworkdetails.com/knowledge/finishing/linseed-oil, Budwing Diet / The Budwing protocol and diet / http://www.budwig-diet.co.uk/, Budwing center / The Budwing diet / http://www.budwigcenter.com/the-budwig-diet/

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

 

Tags: lněné semínko, účinky lněného semínka, jak konzumovat lněné semínko, zdravá výživa

NYCE 1140x100 2